Begrepet klisjé kommer fra trykkerikunsten som brukes for å gjenskape for eksempel et bilde. En klisjé i dag er oftest, og i overført betydning, en forslitt mye brukt utrykksmåte. I filmer er klisjéer som slow-mo, skurken skyter ikke ennå han har helten forran seg, nesten brukt i alle filmer som er blitt laget. I dag tenkte jeg å snakke om klisjéer fordi vi ser dem hele tiden i filmer, enten brukt om igjen fra andre filmer, eller gjort litt annerledes i en annen film. Det er egentlig et interessant tema å snakke om fordi det finnes så mange av dem.
Jeg vet ikke hvor mange klisjéer det finnes, men jeg har tenkt å snakke om de klisjéene som (jeg tror) dukker opp oftest i filmer. Noen av dem kan være gode eller dårlige eller er klisjéer vi kanskje ikke tenker på. For å holde det på et minimum så snakker jeg om 3-5 klisjéer pr. kategori. Kategoriene blir som følger: Tegnefilm og småklisjéer, horror-movie klisjéer, klisjéer vi ikke alltid tenker på, gode klisjéer og dårlige klisjéer.
Klisjéer vi ikke alltid tenker på.
Den digitale vekkeklokke regelen:
I alle film scener hvor det er zoomet inn på en digitalklokke, så vil klokken alltid være ett på timen eller ett på halv. Når så klokken bytter til klokkeslettet helten skal stå opp, spilles det også en sang (noen ganger et radioprogram, eller en alarmlyd) som er viktig for filmens handling. Jeg har aldri sett filmer hvor klokken er 5 minutter på eller 2-3 minutter på, men jeg tror det er fordi vi skal slippe å vente på at helten skal stå opp. Det kunne vært gøy å se 1 film hvor klokken ikke er ett på, men da vil den scenen bli nevnt i en filmanmeldelse og få negativ omtale.
Eks på filmer du ser den i: Groundhog Day, Detektor.
Laboratoriet scenen:
I nesten alle laboratorier scener på film, så ser vi på de fleste beholdere og begre at væskene er sterke klare farger som blå, rød og grønn. I virkeligheten er det ikke så sterke farger, de fleste væskene under eksperimenter er enten hvite, lysegule eller lyseblå.
Filmer du ser klisjéen: Basil the Great Mouse Detective, Charlie og Sjokoladefabrikken, Brødrene Dal og Mysteriet om Karl 12s gamasjer.
Avisen:
I tidsreise filmer som for eksempel "Back to the Future" så vil hovedpersonen plukke opp en avis for å se hvilken tid han er i.
Rot med biler:
Hvis du ikke er kjempeopptatt av film, så oppdager man kanskje ikke denne klisjéen så ofte.
En biljakt er vanlig i en actionfilm når enten hovedpersonen, medfigurer som politiet eller skurken jakter på en person de er ute etter, men når biljakten er over, ender det alltid opp med at en haug med biler er knust eller er spredt overalt og er ødelagt. Jeg vet ikke om det skjer på slutten av alle biljakter, men de fleste jeg har sett, ender opp i hvert fall i kaos.
Eks: Toy story, The Blues Brothers, Gone in 60 seconds.
MacGuffin:
Alfred Hitchcock fant på dette begrepet og forklarte dette til Francois Truffaut under et bokintervju. En "MacGuffin" er en gjenstand/en ting som driver handlingen fremover. Den er viktig for at filmen skal skje eller fortsette. En "MacGuffin" kan gjerne være papirer skurker er ute etter eller en bombe som er hovedårsaken for en ulykke i en film. Dette er en klisjé jeg oppdaget for en stund siden og som jeg virkelig ikke hadde tenkt på før.
Filmer du oppdager en "MacGuffin": BABEL (rifla), The adventures of Ichabod & Mr. Toad (skjøtet til bilen (Mr. Toad)), Back to the Future 2 (The Sports Alminac).
Gode klisjéer.
Slow-mo:
Slow-mo (Slow-Motion) gjør at en scene i filmen går dobbelt så sakte. Dette brukes gjerne i komedier, eller i action scener hvor det skjer noe dramatisk. I Action filmer brukes slow-mo for at vi skal se alle detaljer og for at vi skal se tydelig hva som skjer og hvorfor. slow-mo kan brukes dersom skurken skyter en kule, og kula treffer en av hovedpersonene, som gjør at han/hun dør etter scenen. I komedier brukes slow-mo for å vise hvor teite figurene oppfører seg og at de roper noe som "NO" for å skape mer humor. Klisjéen for min del passer best i komedie fordi da får de en scene til å se så dum ut, at man ler.
Fortiden:
En figur i filmen har hatt en forferdelig fortid som har forvandlet dem til den de er. Det involverer noe forferdelig de har gjort, eller døden på et familiemedlem som har psykologisk terrorisert dem i årevis. Dette gjør at når fortiden blir forklart detaljert av (hoved)personen, for han/hun bedre oppbygning og man kan få bedre sympati med personen + at vi forstår figuren bedre.
Eks: Batman (1989), Who framed Roger Rabbit, The Princess Bride.
Å holde pistolen sidelengs:
I visse actionfilmer (og sjeldent komedier) så vil det hende at hovedpersonen/ skurken vil snu pistolen sidelengs og skyte. Men det er egentlig ikke noen vits i å gjøre det fordi den hjelper ikke personen å sikte bedre eller at kulen går fortere, men det som gjør klisjéen så bra er at det bare ser tøft ut. Jeg er ikke sikker på hvorfor det ser tøft ut, kanskje det bare er en måte å si "jeg er så tøff at jeg vil holde pistolen på en annen måte enn det alle andre gjør."
Eks: The Good, The Bad and The Ugly (en scene i filmen hvor Tuco skyter en mann mens han bader), Superbad, Date Night.
Horror-Movie Klisjéer.
Forkledning:
I slasher-filmer så har seriemorderen på seg en maske for å skjule sin identitet.
Eks: Friday the 13th (nesten alle filmene), Halloween.
Sex-loven:
Hver gang noen har sex i en skrekkfilm, så er sannsynligheten for at begge to blir drept av morderen svært høy. Eks: Død Snø, Friday the 13th.
Det er ikke over ennå!:
Mot slutten av en skrekkfilm så beseirer hovedpersonen skurken i en slags combat eller noe lignende som gjør at skurken faller til bakken og blir liggende, og da tror helten/ heltinnen at det hele er over, men før de vet ordet av det, så er morderen på beina igjen. Eks: The Terminator, Halloween.
Barn i filmer:
Et barn i en film blir aldri drept/ dør i filmen. Det er nok fordi folk vil synes det ville bli for trist, men hvis barnet skulle bli drept, så får vi ikke se scenen hvor den dør. Jeg synes det er greit at de ikke dør, men det er i noen filmer jeg skulle ønske de tok flere sjanser.
Eks i film hvor barn ikke dør: noen av Friday the 13th filmene, re-maken av "Poseidon."
Eks i film hvor barn dør: re-maken av Dawn of the Dead.
Tegnefilm og småklisjéer:
Klippekant regelen:
I tegnefilmer som Looney Toons, så hender det at en tegnefilmfigur løper utfor en klippe, men det rare er at han/hun ikke faller ned med en gang, de blir stående i luften helt til de ser ned. Til og med når de treffer bakken ligger ikke kroppsdeler eller lem spredt utover bakken, de lager bare et digert hull i bakken, eller så krasjlander de bakken og er like hel. Dette bryter fysikkens lover og er brukt i tegnefilmer hele tiden for å skape humor.
Ikke kast skatten i luften!:
Dette er en klisjé som blir brukt når en tegnefilmfigur finner en skatt (skjer ikke i TINTIN). Isteden for at tegnefilmfiguren åpner og ser og så lukker kisten, så jubler han/hun etter at han/hun har sett hva som er oppi og kaster gullet opp i været bare for å vise oss hvor glad han/hun er. Det som er så irriterende er at figuren ikke plukker opp det han/hun har mistet, men bare lukker lokket og tar den med seg. Det er så frustrerende å se på figurer ikke plukke opp ting de mister!
Trailer-klisjéer:
I trailere, spesielt i trailere for en ny komedie så spilles det en musikk som skal være lystig, men når det kommer en viss vits etter at alle skuespillerne er blitt nevnt, stoppes musikken, etterfulgt av en vits som for det meste ikke er god. Det var greit før, men i dag brukes det litt for ofte og jeg er blitt temmelig lei av det.
I trailere som ikke er komedie så hender det at når en ny scene fra filmen skal dukke opp, så fader de til svart, og viser oss den neste scenen. Det er greit å bruke det noen ganger, men i trailere fader de for mye. Jeg tenkte ikke på det før, men jeg har begynt og bli mer og mer lei av det nå. Tips: neste gang du ser en trailer som fader til svart, tell hvor mange ganger de gjør det.
På tide å snart gi seg, men før det skal jeg snakke om 3 klisjéer til, som jeg mener er brukt for mye og er rett og slett for dumt å bruke i dag.
Dårlige klisjéer.
Nær-kysset:
Når en helt og en heltinne skal til å kysse hverandre, til og med når leppene deres er omtrent 3cm fra hverandre, blir de alltid avbrutt av en lyd eller en person som vil fortelle dem noe. Jeg vet ikke hva som er poenget med det, men jeg er luta lei av denne klisjéen. Det er så irriterende!
Overfeiret slutt:
Dette skjer for det meste i barnefilmer eller familiefilmer. Det skjer etter at de har beseiret skurken og før filmen er slutt. Den inneholder en sang som nesten alle kan og alle figurene danser og jubler (og synger noen ganger med). Det er fint at man viser at alt gikk bra til slutt, men denne klisjéen er bare for dust og så utrolig teit å ha med. Det er som om filmen da prøver å si "Hurra! Du har nettopp sett verdens beste film!" Når jeg ser slike slutter blir jeg flau og føler at slike slutter ødelegger filmen litt.
Eks: Flushed Away, Shrek 2, Horton hears a who (den utgaven med Jim Carrey som Horton).
Og nå den verste og dårligste klisjéen som finnes...
Dumme skurker:
Dette skjer nesten hele tiden i nesten alle filmer og serier. Scenarioene er slik:
Den første er at skurken peker en pistol på helten. Han har han akkurat der han ønsker'n, han kan drepe han. Nå! Men isteden for å trekke i avtrekkeren, så snakker han. Der er jo da så klart at helten ser sin mulighet til å flykte. Denne klisjéen er så dust at det ikke er til å tro. Hvorfor bruker de den så ofte? Det var ment for å lure publikum før, men i dag lurer den ingen. Den er for ofte brukt og jeg føler at noen burde gjøre en ny tvist på klisjéen.
Hva med dette:
Helten kommer inn i samme rom som skurken, men skurken skyter, for så å snakke, men så viser det seg at helten har på seg en skuddsikker vest og slår til skurken når skurken planlegger å skyte hodet til helten.
Den andre scenarioen er at skurken har lurt helten i en felle, men isteden for å skyte, så setter skurken helten i en dødsfelle som skurken tror helten ikke kommer seg utfra. Men så viser det seg at helten kommer seg ut likevel og så tar han skurken etterpå for å stoppe hans onde plan.
Begge scenarioene er brukt for mange ganger og begge versjonene er like dumme og dårlige.
PS: det hender noen ganger at helten har en sjanse til å drepe skurken, men så gjør de det ikke allikevel (skjer i "Fright Night" og "True Grit). Jeg sier det samme som Tuco:"When you have to shoot, shoot don´t talk."
Bottom Line: Klisjéer kan variere. Noen ganger er vi klar over dem og vi elsker dem, men noen ganger får du lyst til å slå Hollywood i fjeset og si "Hey! Kutt det ut!"
Det er også så mange klisjéer der ute at hvis jeg hadde fortalt deg om alle som fantes der ute, måtte jeg ha skrevet en bok om det. Det trengs ikke fordi det er det allerede gjort. Vil du lese/se flere, les "The Bigger Little Book of Hollywood Cliches" av Roger Ebert. Jeg ville bare gi deg en smakebit av filmklisjéer vi ser noen ganger. Se flere filmer, så kanskje du oppdager nye klisjéer ingen har fått med seg før.
Takk for et litt annerledes blogginnlegg, som jeg likte godt! En fin begynnelse og en god avslutning. Bra! Imponert over alt du legger merke til, og alt du husker å skrive. En klisje jeg kom på da jeg leste innlegget, er det følgende: Når filmer viser båter som seiler inn mot kysten av USA i nybyggertiden (og lignende situasjoner), er landet til venstre i bildet og båtene kommer fra høyre mot venstre. Dette betyr at kameraet er plassert slik at det filmer nordover, altså samme veien som vi leser et kart. Kameraet kunne like gjerne stått i nord og filmet sørover, som ville ha plassert landet til høyre og båten i bevegelse fra venstre mot høyre. Bare sjekk: Du ser aldri denne varianten! En annen klisje: Politifolk, brannmenn og lignende som snakker om at de bare har kort tid igjen til pensjonsalderen, dør alltid før filmen er over og pensjonsalderen er nådd. En tredje: Folk som kjører bil og har et ærend på et bestemt sted, finner alltid parkeringsplass i umiddelbar nærhet. Det er nok ikke mulig å anslå hvor mange filmklisjeer som finnes, men det er sikkert at det er mange. jeg tror uansett at det er langt flere enn vi legger merke til.
SvarSlettDette er noe av det morsomste jeg har lest. Jeg likte forresten trailer-klisjeen; den har jeg ikke lagt merke til før, men jeg skjønte hva den var.
SvarSlettSom oftest stopper musikken idet opptakten til en vits skjer; for eksempel at Jack Black får noe opp i rompa. Så ser Jack Black på en annen person som er omtrent samme retning som kameraet og sier "Jeg fikk akkurat noe i rompa!" med en rar, overrasket grimase. Deretter fortsetter musikken mens fortellerstemmen sier noe sånt som "Gullivers reiser - kommer i 3D!"