tirsdag 24. mai 2011

Takers.


På tide med en ny anmeldelse. Denne gangen har jeg ikke tenkt å anmelde mye eller stort, men en helt vanlig film. I dag: Takers.
Takers er ganske lik "The Town" fordi dette er også en bankranerfilm, filmen har også en irritert politibetjent som jakter på bankranerne og historien er av den typen hvor ting ikke går som planlagt. Men i sammenligning, synes jeg faktisk Takers er bedre enn The Town...

Takers handler om en gruppe som kaller seg for Takers. Etter å ha drevet med en rekke perfekte ran, kommer "Ghost" (Tip Harris) utfra fengsel med en plan hvor mer penger står på spill. Det eneste som står i veien for dem er en rasende og irritert politibetjent som gjør hva som helst for å få satt banden i kasjotten.

Hvis man har sett bankran filmer før, så vet man på en måte hva som skal skje i filmen, så historien er ikke akkurat noe man ikke har sett før. Jeg mener ikke være for klagete, men jeg visste omtrent hvordan filmen kom til å ende da jeg kom litt lenger inn i filmen. Selv om historien kanskje ikke er all verdens, synes jeg allikevel denne filmen er bedre enn The Town. Grunnen til at jeg synes den er bedre er fordi action-scenene er bedre og bra filmet og gjennomført, spesielt jakt-scenen hvor 1 i gjengen løper nesten gjennom hele byen og gjør stunts nesten som Jackie Chan. Og figurene er mer sympatiske (begge sider er kildret på den måten at man forstår hvordan begge sidene har det).

En ting som var nytt og som jeg syntes var bra gjort i filmen var en scene på sluttdelen av filmen hvor en russisk mafiagjeng kommer inn i en leilighet hvor Takers holder til, og en skyte-scene begynner. Det som er nytt med denne scenen er at lyden på skuddene blir dempet og isteden blir det spilt en dramatisk musikk + at man kan høre tydelig hva Takers sier til hverandre (dette er bra fordi da slipper vi å høre at snakkingen deres blir overdøvet av maskingevær og haglesmell). I the Town var action-scenene ikke aller verst, men ikke spektakulært og gjort på en ny måte, og det er derfor, siden Takers gjorde nye og bedre action-scener, Takers er den bedre filmen. Også pga mer sympatiske figurer.

Det er ellers ikke så mye mer å si om filmen bortsett fra at jeg likte filmen godt og anbefaler den mer enn å se "The Town."
Karakter: 8/10

2 kommentarer:

  1. Bra anmeldelse. Nå fikk jeg lyst til å se denne.

    SvarSlett
  2. Jeg syns også at Takers var en overraskende god film. Slik er det ofte når man ikke har store forventninger til en film. Enig i at sekvensen der en i banden flykter kan minne om Jackie Chan - den inneholdt utrolig mange stunts og var alene verdt pengene jeg betalte for dvden. Også skuddvekslingen med den annerledes lydmiksen var skikkelig stilig. Er også enig i karakteren, så denne gangen er vi enig i det meste. The Town har jeg ennå ikke sett, men den står på lista over "må se"-filmer. Takk for nok et fint innlegg!

    SvarSlett