onsdag 3. februar 2010

Flåklypa Grand Prix.


Velkommen til min nye blogg "Movie Marathon." Her skal alt handle om filmer fra fortiden og nåtiden. Jeg kommer til å anmelde filmer fra i dag og fra gamle dager f.eks. fra 20-tallet, 50-tallet, 80 og 90-tallet osv. Siden dette er min første anmeldelse, la oss begynne da med å anmelde en kjent og enkel film. Filmens tittel er "Flåklypa Grand Prix."
Filmen er fra 1975, laget av Ivo Caprino, skrevet av Kjell Aukrust, Ivo og Remo Caprino og er en dukkefilm. Denne filmen er fra Norge og er nok en av de mest kjente norske filmene gjennom tidene. PS: Som du du også sikkert vet, så har filmen blitt restaurert i 2005 sammen med samlingen "Caprinos eventyrlige verden."

Plottet med filmen:
Filmen handler om en sykkelreperatør ved navn Reodor Felgen. Han bor i et sted i Norge som heter Flåklypa og der bor han sammen med den optimistiske fuglen Solan Gundersen og den pessimistiske pinsvin-lignende fyren ved navn Ludvig (Ludvigs etternavn finnes ikke). De lever for det meste på Flåklypa-toppen og gjør vanlige ting som f.eks. at Reodor fikser sykler, at Solan/Ludvig henter posten eller pumper vann osv. Filmens hovedplott begynner når de ser på TV og Reodor oppdager at hans gamle verksted-medhjelper Rudolf Blodstrupmoen har stjålet en oppfinnelse av Reodor og bruker den for å vinne racer-billøp. Det oppfinnelsen gjør er å få biler til å gå 120% fortere (ifølge Rudolf). Solan foreslår, Nei stryk det, han kommanderer at de skal utfordre Rudolf for å se hvem som er den beste Raceren i flåklypa. Reodor forteller også at han holder på med en bil han kaller Il Tempo Gigante som han foreslår de kan bruke som Racerbil. Men så oppdager de når de skal se på den at de ikke har nok deler til å bygge den.

Så gjennom filmen så handler det for det meste om for Solan, Reodor og Ludvig å prøve å få tak i nok penger til bildeler slik at de kan bygge ferdig Il Tempo Gigante slik at de kan vise Rudolf hvem som er best. Det er også veldig mange personer å bli kjent med i filmen f.eks så spiller Harald Heide Steen Jr. en gorilla som heter Emanuel Desperados og Rolf Just Nilsen spiller minst 5 personer, jeg har ike tid til å ramse opp alle skuespillerne for ellers så blir anmeldelsen min aldri ferdig.
Det jeg liker med filmen er at den har en enkel historie å følge med på, fin musikk og veldig bra animasjon. Filmen inneholder også god musikk og en sånn spesiel film stemning som gjør at du egentlig aldri glemmer eller blir lei av denne filmen. Jeg kan egentlig ikke helt forklare 100% hvorfor jeg liker filmen. Det er vel bare det at dette var en av de første filmene jeg så da jeg var barn og at jeg har sett filmen så mange ganger at det er umulig å glemme den. Figurene i filmen er skildret bra og du greier fint å bli kjent med dem og ellers så synes jeg bare dette er en klassiker.

Konklusjon: Filmen er 84 minutter lang og har faktisk blitt oversatt til 13/14 forskjellige språk. Filmen er en klassiker og jeg anbefaler filmen for å bli sett av folk i alle aldre.
For å gjøre det enkelt, så har jeg en filmskala som er slik: Dårlig, OK og God. Dersom jeg synes filmen er Dårlig, Ok eller God, så gir jeg filmen en av disse 3 karakterene. Men jeg kan også av og til gi noen filmer en God/Ok, Ok/God, Dårlig/Ok eller en Ok/Dårlig. Det bare kommer an på hva jeg synes.
Siden denne filmen synes jeg er fin og sjarmerende så gir jeg den "God."
Vi ses neste gang til en ny filmanmeldelse!

2 kommentarer:

  1. Kjempebra start på bloggen din, Erlend! Jeg syns det er fint at den ikke inneholder spoilers, det vil si avsløringer av handlingen eller slutten på filmene. Den er godt skrevet, og du er inne på mange aspekter - både fakta og dine egne vurderinger. Gleder meg til fortsettelsen!

    SvarSlett
  2. Gratulerer med ny blogg, Erlend! Anmeldelsen gir leseren lyst til å se filmen.

    SvarSlett