torsdag 8. april 2010

Creepshow.


Creepshow synes jeg er en av de beste skrekkfilmene noensinne laget (and that for good reasons). Den er fylt med ikke bare skrekk, men også med humor, drama og et velskrevet manus. Filmen er regissert av George A. Romero (skaperen av Dawn of The Dead og Night of The Living Dead), og manuset er skrevet av selveste Stephen King + Tom Savini gjorde spesialeffektene. Det er liksom "Hva mer kan man ønske seg?" Filmen er fra 1982 og er nesten 2 timer lang.

Filmen har ikke bare 1 skrekkhistorie å fortelle, men 5 skrekkkortfilmer som man både blir skremt og får en god latter av.
Den første kortfilmen heter "Father's Day" som handler om en far i en snobbete familie som kommer tilbake fra de døde for å hevne seg over sin familie. Denne kortfilmen er kanskje ikke den skumleste eller beste kortfilmen, men den får satt i gang stemningen for filmen.

Den andre kortfilmen heter "The Lonesome Death of Jordy Verill." Denne handler om en enkel bonde som finner en mystisk meteoritt som har landet på gården hans. Han åpner den ved et uhell og slipper løs en mystisk veske som forvandler alt til ugress. Det som gjør denne episoden så spesiell er at det er Stephen King som spiller den enkle bonden. Når jeg først fikk høre det, ble jeg overrasket. Jeg mener "her er mannen som skrev alle disse romanene som skremte vettet av folk, men i Creepshow, så spiller han som Jim Carrey, Randy(My name is Earl) og Jerry Lewis satt sammen til 1 figur.

Den tredje kortfilmen heter "Something to tide you over." "Something to Tide You Over" handler om en fyr som dreper både kona si og elskeren hennes etter at han finner ut at kona hans er utro med han. Han begraver dem begge 1 etter 1 på en strand han eier og der blir de liggende til tidevannet kommer og drukner dem. Det som gjør denne episoden så bra er at det er Leslie Nielsen som spiller denne fyren som er både slesk, skummel og grusom. Grunnen er fordi man vanligvis ser Leslie Nielsen i komedier som Naked Gun og Scary Movie, men når jeg så denne filmen, så hadde jeg ikke engang peiling på at Leslie Nielsen kunne spille så skummel og så bra.

Den fjerde historien, som forresten heter "The Crate" handler om noen folk som prøver å holde et mystisk beist inni en kasse, men mislykkes. Jeg sier ikke noe spesielt mer om denne episoden fordi jeg vil helst ikke avsløre for mye.

Den siste episoden (ved navn "They're Creeping Up On You!") handler om en fyr som prøver å få alt der han jobber til å være renslig, hvitt og fint, men blir angrepet av en haug med kakkerlakker. Denne episoden passer perfekt som en avslutning, men er også den ekleste av alle. Hvis du skal se denne filmen ferdig, så bør du helst være i rett humør for å se denne delen.

Alle episodene synes jeg har frembragende skuespillere, gode historier og er både skumle og gøye å se på. Det som gjør at filmen er bra er at du ikke første gangen du ser filmen vet hvilken som er gøy, skummel, trist eller ekkel, så man får mye underholdning når man ser denne filmen. Den første historien syntes jeg ikke var den beste, men ga en god start, den andre historien var trist og innteressant å se på, den tredje syntes jeg var den beste episoden av alle, den fjerde syntes jeg var ganske bra, men ikke akkurat my piece of cake og den siste var Ok.
Min favoritt episode i denne filmen (som jeg nevnte nettopp) er "Something to Tide You Over" fordi jeg synes den er skummel, sjarmerende og er kjempebra å se på.
Jeg synes dette er den beste skrekkfilmen noensinne, men hvis du ikke tror meg, så kan du jo se den selv. Jeg anbefaler filmen til alle skrekkfilm elskere fordi denne filmen viser deg hvor morsom en skrekkfilm kan være.
Jeg gir filmen "God" (10/10).

1 kommentar:

  1. En super anmeldelse av en topp film! Imponerende at du greier å lage så kortfattede og poengterte oppsummeringer av de enkelte delene. Den om at Stephen King var satt sammen av Carrey, Randy og Lewis var en skikkelig god beskrivelse, forresten. Min rekkefølge - den beste delen først: The Lonesome Death of Jordy Verill - Something to tide you over - They're Creeping Up On You! - The Crate - Father's Day.

    SvarSlett