lørdag 13. mars 2010

The Wave.


Før jeg begynner med å anmelde filmen, så vil jeg bare si at det er ikke så lett å anmelde filmer. Det er f.eks. noen filmer jeg må se om igjen bare for å huske hva plottet var eller hvilken skuespiller som spiller hvem, så derfor har jeg tenkt å bare komme med kun 2-3 innlegg i måneden. Skal jeg være ærlig så er det lettere å anmelde spill fordi man husker dem bedre og man har spilt videospill mer enn å ha sett filmer.
Men nå om filmen jeg skal anmelde! Den filmen jeg skal anmelde har jeg sett 2 ganger på skolen (ungdom og videregående) fordi den brukes som en skolefilm (tror jeg). Filmen ble laget i 1981 og varer bare i 45 minutter.

Plott: Filmen handler om en klasse som får delta i et prosjekt læreren har satt opp. Han kaller den "The Wave" fordi han mener klassen skal liksom gå "fremover" med dette. Prosjektet går ut på at elevene skal vise mer disiplin og orden og oppføre seg mer som soldater i millitærtjeneste. Men etter hvert begynner prosjektet og bli som en hjernevask fordi flere elever blir med på prosjektet og snart så er nesten hele skolen en gjeng med disiplinerte "bodysnathcers" (en film som jeg skal anmelde senere). Det er bare 2 elever som ikke følger prosjektet fordi de mener det er noe muffens med prosjektet også, så de prøver alt de kan for å sette en stopper for dette. Men klarer de det? Det skal jeg ikke røpe fordi da ødelegger jeg poenget for deg med å se (kort)filmen. PS: Jeg husker ikke hvilke skuespillere som spilte hvem og hvem som har laget filmen fordi det er ikke alt jeg husker. Men den som spilte læreren er Alexander Grasshoff som er veldig flink synes jeg.

Hva jeg likte: Filmen er bra laget fordi skuespillerne er flinke til å oppføre seg som om de virkelig er hjernevasket. Historien henger sammen og du føler virkelig paranoiaen at alle eleven på skolen oppfører seg altfor disiplinerte.

Hva jeg ikke likte: Det jeg ikke helt likte med filmen er at billed og lydkvalititen er så gammel at det høres ut som om filmen er ødelagt pluss du hører ikke helt hva folk sier hvis du ikke har på høyt nok volum. Det er også noen i filmen jeg synes ikke helt spiller på sitt beste og filmen blir kjedelig å se etter hvert hvis du ser den for mange ganger.

Konklusjon: Filmen er Ok, men jeg synes ikke filmen er helt perfekt. Den er verdt å se, men kun 1 gang hvis du skal se den. Hvis du vil vite et hint om opplegget, så skal di få et lite hint: reltih.
Jeg gir filmen "OK."

1 kommentar:

  1. Et velskrevet og personlig blogginnlegg. Bra! Vi så også den filmen da jeg gikk på skolen, og jeg husker den godt ennå. Jeg husker enda mer etter å ha lest anmeldelsen din. Denne gangen likte jeg spesielt godt hintet du kom med på slutten: det var oppfinnsomt både å legge det inn som kode, og å skrive med en annen farge. Artig!

    SvarSlett