fredag 18. juni 2010

Back To The Future Trilogien del 1.


Back To The Future Trilogien vil jeg si er den mest solide og beste trilogien noensinne. Hvorfor? Det finnes mange grunner til hvorfor. Bl.a. fordi filmene i trilogien går over i hverandre og skaper en firedimensjonal følelse, inneholder gode skuespillere som vet hvordan de skal spille rollene sine og at filmene er både en high-school film, komedie og sci-fi film. Det blir ikke lett å anmelde disse filmene pga alt det som er nevnt, men jeg skal gjøre mitt beste.
Filmene er fra 1985-1990. Hvis du trodde at Steven Spielberg sto bak Back to the Future, så tar du skammelig feil, det var Robert Zemeckis (som også har laget Forrest Gump) og Bob Gale. Gjør deg klar for å bli transportert til min anmeldelse av alle Back To The Future filmene.

Back to the Future del 1:
Året er 1985, og vi blir kjent med den unge tenåringen Marty Mcfly (Michael J. Fox) som har en familie som ikke er perfekt. Moren er alkoholiker, faren er en pyse og hans onkel er i fengsel. Men alt blir forandret når han en dag hjelper sin gode venn, Doc Brown med en tidsmaskin laget ut av en DeLorean. Etter at Marty har blitt fortalt om tidsmaskinen, reiser han ved et uhell tilbake i tid til 1955 (der foreldrene hans er på hans alder) etter at Doc Brown har blitt skutt ned av noen terrorister. Martys mål med filmen er å komme seg hjem igjen til 1985 og det tror du er nok for filmens plott? Nei, fordi han greier også å sørge for at foreldrene ikke møtes, han prøver alt han kan for å få dem sammen igjen slik at han kan eksistere, og må også redde Doc Brown fra å bli skutt. Høres ikke filmen sprø ut bare man tenker på det?

Doc Brown er forresten spilt av en av mine favoritt skuespillere gjennom tidene, Christopher Lloyd og som Doc ser han ut som Albert Einstein.
Micheal J. Fox er fantastisk som Marty Mcfly (Fox var forresten 24 år når han spilte Marty i denne filmen. Ja, jeg vet han ser ut som en tenåring, men han var faktisk 24).
Og så er det bøllen Biff spilt av Thomas F. Wilson. Han må jeg bare få si er en av de største drittsekkene på film noensinne. Thomas vet virkelig hvordan man skal spille som både en morsom, ond og ikke en spesiellt smart bølle. Biff både trakkaserer kvinner han elsker, herser med faren til Marty og er rett og slett ikke hyggelig med andre folk.
Kort sagt så spiller skuespillerne troverdig.

Det som gjør filmen så spesiell og bra er at hver gang man ser filmen, så oppdager man flere detlajer. F.eks. så heter det kjøpesenteret Marty og Doc prøvekjører tidsmaskinen på starten av filmen "The Twin Pines Mall", men på slutten av filmen så heter den plutselig "The Lone Pine Mall" fordi Marty kjører over et furu tre i 1955. Filmen føles også firedimensjonal ut fordi de to andre Back to the Future filmene går over i den første filmen, noe som gjør filmene mer interessante. Mer enn dette skal jeg ikke røpe.

Alt jeg kan si til slutt er at Back To The Future er en genial film pga plottet, skuespillerne og den underholdningen den har å tilby. Hvis du ikke har sett filmen, så kan jeg anbefale deg sterkt å se den.
Men dette var bare den første filmen, så følg med på del 2 for da er det Back To The Future 2 som står for tur.

1 kommentar:

  1. En kjempebra anmeldelse, på alle måter. Jeg syns også de filmene er veldig bra, og gleder meg til fortsettelsen. I sitt nummer for april 2010 hadde filmbladet Empire et hovedoppslag om Back to the future-filmene. Visste du at sjefen for filmselskapet Universal mislikte tittelen, og ville at filmen skulle hete "Spaceman from Pluto" i stedet? Da skrev Spielberg tilbake: "Takk for det morsomme forslaget ditt. Vi holdt på å le oss i hjel, alle sammen!", og da ville ikke direktøren si at det var alvorlig ment. Syns også det du skrev om furutreet (eller -trærne) var veldig artig - det husket jeg ikke. Tidsreisefilmer er ofte veldig morsomme, og dette er noen av de aller beste. Kanskje det er den beste trilogien også - jeg kommer i hvert fall ikke på noen bedre.

    SvarSlett