tirsdag 22. juni 2010

Back To The Future Trilogien del 3.



Hei og Velkommen til den siste delen av Back To The Future Trilogien! I dag skal jeg anmelde Back To The Future 3, for så å komme med min konklusjon om alle Back To The Future filmene.

Back To The Future 3 er ofte blitt sett på som den sorte sauen i trilogien fordi denne filmen tok plass i ville vesten (året 1885, ca. 100 år bak Back to the Future 1 som tok plass i 1985). Jeg var like skeptisk som mange da jeg så 3'ern første gangen, men i dag etter å ha sett filmen i en litt mer moden alder, så har jeg greid å akseptere filmen for slik som den er og synes den er veldig god.

Plott: Etter at lyn har slått ned på tidsmaskinen med Doc inni, så blir han ved et uhell sendt tilbake til 1885, siden han liker seg der, så kommer han på at Marty fremdeles er i 1955. Doc skriver et brev til Marty slik at han vet at Doc er i live og kan finne igjen tidsmaskinen som er blitt lagret der helt fra 1885 til 1955 (men det betyr jo at det har vært 2 tidsmaskiner i 1955?). Etter at Marty har funnet tidsmaskinen ved hjelp av 1955 Doc, så finner de også ut at Doc (1985 versjonen) har blitt skutt av en slektning av Biff ved navn Buford "Mad Dog" Tannen. Martys mål er å dra tilbake til 1885, redde Doc fra å bli skutt, for så å dra tilbake igjen til 1985.
Men det er et problem. Tidsmaskinen har (mens Marty først kom til 1885) blitt truffet av en pil i bensintanken, noe som betyr at bilens vanlige motor, ikke kan lenger komme opp i 145 km/t (farten man trenger i denne filmen for å tidsreise).
Marty og Docs mål med filmen da er å finne ut en mulighet for å kunne komme tilbake til 1985 igjen.

Jeg kommer ikke til å røpe mer av plottet til filmen fordi jeg vil ikke gi bort for mange spoilers, og jeg vil jo at du også skal få spenning før du ser filmen (kanskje).
Det er egentlig ikke mange dårlige ting med filmen bortsett fra at Docs kjæreste ved navn Clara, ødelegger stemningen og spenningen for filmen siden hun er en sånn klisjè dame (den typen som man forelsker seg i og som havner i trøbbel som hovedpersonen ender opp med å hjelpe hele tiden). Det er også mange av vitsene fra 1 og 2 som er brukt om igjen, men ellers som jeg sa i sta, så har jeg akseptert filmen for slik som den er. Dessuten så føler jeg det slik at jeg ser på hele trilogien som 1 film, uten en av filmene, så føler jeg at ikke filmen er sett ferdig eller at historien er fullført.

Min konklusjon om Back To The Future Trilogien:
Det som gjorde filmene så bra var at den inneholdt alle type filmtemaer som var mulig f.eks. Sci-fi, komedie, High School, Kjærlighet, action og western f.eks. Det eneste filmtemaet som ikke var brukt i Back To The Future Trilogien var skrekk.
Filmene føltes også 4-dimensjonal ut pga. at filmene går over i hverandre og filmenes historie og plott og figurer var bare så solide og bra fremført av skuespillerne.
Filmer som handler om tidsreise er alltid interessante å se på, og Back To The Future må jeg bare få sagt synes jeg er den beste fremført og skrevet+ at Skuespillerne var fantastiske.
Har du forresten lagt merke til at filmene har hver sin type hovedperson?
  • For eksempel så handlet den første filmen om Marty. Hele filmen var for Marty å prøve alt han kunne for å få sine foreldre sammen igjen slik at han kunne eksistere.
  • Den andre filmen handlet om Biff. Hele filmen var om 1985 kom til a være Marty og Doc sin eller Biff sin. Det hele sto på spill om Biff hadde sports-kalenderen eller ikke.
  • Den siste handlet om Doc. Hele målet var å redde hans liv, men så får han også en familie til slutt.
Når det gjelder karakteren for alle filmene, så gir jeg alle sammen "GOD" (10/10), og for hele trilogien: 10/10 fordi jeg ser på alle filmene som en veldig lang og kjempegod film.
Vi vet at vi ikke kan reise i tid det er fantasi, men vi kan kontrollere vår fremtid fordi i en av filmene så sier Doc at fremtiden er ikke skrevet, men det er hva vi gjør som får konsenkvenser for det. The trilogy review is offically over.

1 kommentar:

  1. En super anmeldelse! Du skriver godt, og jeg har lyst til å lese videre fra første stund. Du gir passe med ledetråder til handlingen, og har gode analyser med interessante poenger. Jeg syns det var artig at de reiste tilbake til det ville vesten i denne filmen - det ga rom for nye poenger i et nytt miljø. Jeg gir trilogien 9 og anmeldelsene dine 10. Takk skal du ha for mange fine lesestunder!

    SvarSlett