søndag 20. juni 2010

Back To The Future Trilogien del 2.


Etter at Back to the Future ble en suksess, så ble 2 og 3 laget på samme tid... Hei og velkommen til Back to the Future trilogien del 2, hvis du skal lese del 2, så bør du ha lest del 1 først!

Det å lage en oppfølger til en film, blir ikke alltid lett fordi den blir enten dårligere eller kanskje bedre enn den første filmen. Heldigvis så er Back to the Future 2 en like god film som den første. Hvorfor? Fordi den går inn i den første filmen igjen og viser oss filmen sett fra andre figurers perspektiver. Og det er jo det morsomme med 2'ern fordi det er ikke mange filmer som viser oss 1'ern vist fra forskjellige perspektiver, det er bare noe som ikke skjer så ofte.
Men nå om oppfølgeren.
Back to the Future 2 begynner fra der 1'ern sluttet. Denne gangen så drar Marty og Doc til fremtiden (året 2015) isteden for til fortiden. Grunnen er fordi Doc har funnet ut at Martys (fremtidige) sønn kommer i fengsel pga. at Biffs barnebarn Griff lurte ham til å gjøre noe kriminelt. Marty klær seg ut som sin egen sønn og sørger for at det ikke er hans sønn som havner i fengsel, men Griff.
Dette er bare starten på filmen fordi Marty greier å ødelegge framtiden like mye som han greier å ødelegge fortiden. Det han gjør nemlig er å kjøpe en sportskalender som viser resultatlister om hvem som vinner visse kamper fra 1950 - 2000. Etter at Doc forteller Marty at han helst ikke bør gjøre, så lar han ved et uhell Biff få tak i den, noe som fører til at han stjeler/"låner" tidsmaskinen, drar tilbake til 1955 (året BTTF1 tar plass) gir den til seg selv og sørger for at han blir en millionær.
Når Marty og Doc drar tilbake til 1985, så oppdager de at de har havnet i en alternativ utgave av 1985, så de finner ut (med litt kalkulasjoner) at de må tilbake til 1955 (på samme tid som 1'ern foregår) å få tilbake sportskalenderen.

Jeg kommer ikke til å røpe alt om Back to the Future 2, men dette tror jeg er nok for at du skal få litt spenning for filmen.
Back to the Future 2 inneholder de samme skuespillerne som 1'ern hadde bl.a. Michael J. Fox som Marty, Christopher Lloyd som Doc og Thomas F. Wilson som Biff (og Griff) og er like fantastiske som de var i 1'ern. Den eneste skuespilleren som ikke er med i BTTF2 er Crispin Glover som spilte faren til Marty, men selve rollefiguren dukker opp som en liten cameo. Som jeg sa i sta så går 2'ern over i 1'ern noe som gjør at Back to the Future 2 burde "på en måte" heller vært kalt "Back to the Future 1,5."
Det er egentlig ikke så mye dårlig med Back to the Future 2 bortsett fra at nå så liker ikke Marty å bli kalt "kylling", noe som ikke var nevnt i 1'ern, men da jeg så Back to the Future 2, så tenkte jeg egentlig ikke så mye på det.

Back to the Future 2 synes jeg er like god som 1'ern fordi den utvikler historien videre, beskriver våre figurer videre og vi lærer litt mer om stedet der Marty og resten av gjengen bor (Hill Valley). Bottom Line: Like god som Back to the Future 1 (i følge meg selv).
Følg med neste gang for da er det Back to the Future 3 som står for tur!

3 kommentarer:

  1. Ja, dette var en god oppfølger! Og da tenker jeg både på filmen og anmeldelsen din. En av skuespillerne ble forresten byttet ut etter første film (Crispin Glover, som spilte faren George McFly), fordi han stilte for høye lønnskrav. Jeg vet ikke om det var så lurt, for toeren ble jo like god som eneren. Jeg lærer mye av å lese anmeldelsene dine, så stå på videre!

    SvarSlett
  2. Det er på en måte sant det du sier. Han var ikke med i 2'ern, men det med lønnen er en annen historie.
    Crispin Glover fikk faktisk mindre betalt enn de andre skuespillerne. Han spurte bare om å få like mye lønn som de andre skuespillerne, men Robert Zemeckis trodde han mente høyere lønn og derfor bestemte seg at han ikke skulle være med.
    Crispin Glover ville med andre ord bare ha like mye lønbn som de andre skuespillerne fikk.

    SvarSlett
  3. Der lærte jeg noe nytt, igjen! Jeg fikk inntrykk av at Glover var litt grisk da jeg leste om denne saken i Empire, så det er en fin presisering du kommer med. Den siste rollen jeg så ham i var forresten som "Hjerterknekt" i Alice i Eventyrland, og der var han en skikkelig god og slem fyr (i motsetning til den litt tuslete faren i BttF). Stor bredde i rollene kjennetegner en god skuespiller, syns jeg.

    SvarSlett