lørdag 7. august 2010

Friday the 13th (Originalen).


Alle kjenner sikkert igjen til slasher-film morderen Jason, men visste du at i den første filmen så var det ikke Jason som var morderen, men moren hans? Hvis du ikke visste det så skal jeg derfor anmelde filmen fordi 1). du får mer greie på den første filmen og hvordan alt startet, og 2). fordi det er min 13. anmeldelse (ironisk ikke sant?). Filmen er fra 1980.

Backstory: For et par år siden i Camp Crystal Lake så druknet det en gutt ved navn Jason Voorhees. Siden Jason er sønn av Pamela Voorhees så søker hun hevn på Camplederne fordi ingen passet på han mens han badet (she blames them to be more concrete).
Plott: Men i nåtiden (1980 altså) så drar et par nye ungdommer og campledere opp til Crystal Lake for å tilbringe sommeren der. Men etter en stund så finner de ut at noen er på jakt etter dem og dreper dem 1 etter 1. Mer enn dette kommer jeg ikke til å spolere.

Dette er forresten en av de første filmene Kevin Bacon var med i og han er ikke så dårlig skuespiller i denne filmen. De andre er også flinke, men husker ikke hva alle heter.

Filmen er veldig god, men jeg synes ikke filmen er en 10/10 fordi Jason ikke er med, men det har jeg skjønt for lenge siden og akseptert. Filmen er litt treg til å begynne med, men det er litt etter begynnelsen av filmen jeg føler at filmen har begynt skikkelig og en annen grunn til at jeg ikke kommer til å gi filmen 10/10 er fordi det er ikke så mye skummelt eller så mye spenning i denne filmen. Jeg regner med at noen av de andre oppfølgerne er bedre enn denne, men det gjelder å huske på at uten denne filmen, så ville verken Jason eller Friday the 13th filmene eksistert.

Bottom Line: Litt lite spenning og skremming, men ellers veldig god. Filmen får en "God" (8/10).

1 kommentar:

  1. En fin anmeldelse! Artig at fredag den 13. er din 13. anmeldelse, og jeg likte også godt innledningen om at det ikke er Jason (som mange, inkludert meg, tror) men moren som er morderen. Slike "pussigheter" krydrer en god anmeldelse, og får meg til å ønske å lese videre: Her er det morsomme fakta å lære, tenker jeg da. Enig i at begynnelsen tar nokså lang tid, men på den andre siden er det jo viktig at vi blir kjent med karakterene, slik at vi føler med dem når de blir utsatt for volden som senere kommer. Jeg syns det ikke gjør noe at volden er nokså begrenset i denne filmen, i motsetning til det mange kanskje tror, for spenningen er der likevel. Da bare sitter jeg og venter på at noe forferdelig skal skje, og det er verre enn når volden og blodet er på skjermen hele tiden. Jeg så filmen da den kom ut, og kan huske at jeg ble skikkelig skremt av slutten! Nå har jo slike overraskelser nesten blitt standard, men den gangen var det jo nytt og utrolig skremmende. Takk for enda en fin anmeldelse!

    SvarSlett