onsdag 18. august 2010

Inception.


Jeg vet at denne filmen er ganske så ny, men det er et par ting som må bli sagt om denne filmen. Jeg så den for en stund siden så folk har nok roet seg ned med å snakke om den nå. Filmen er regissert av Christopher Nolan som også regisserte de nye Batman filmene (Batman Begins og The Dark Knight).
Jeg skal også passe på så jeg ikke røper så altfor mye i tilfelle du vil se Inception. PS: jeg nevnte filmen i min anmeldelse av "Hook." Inception er fra 2010 og er ca. 2 timer lang.

Filmen handler om en mann ved navn Dom Cobb (Leonardo Dicaprio) som er en veldig spesiell skurk. Isteden for at han stjeler fra banker eller butikker, så stjeler han informasjon fra folks drømmer. Hvordan han gjør det er at han bruker en sånn avansert drømmemaskin, men heldigvis forklarer filmen om denne maskinen, så jeg trenger egentlig ikke si så mye mer enn dette.
Etter at han har nyrlig stjålet informasjon fra en kineser, så føler han at han har gjort mer en nok fordi han vil hjem til sine barn igjen og se dem igjen. Grunnen er fordi han er beskyldt for mordet på sin kone og kan derfor ikke forholde seg hjemme.
Han får plutselig en dag et tilbud for å gjøre en siste krevende jobb som folka han jobber for sier at etter at han har fullført det, kan han endelig reise hjem igjen. Mer en dette skal jeg ikke spolere dessverre.

Leonardo dicaprio er veldig flink til å spille som Dom Cobb, han er en person du tror på, men ikke alltid. Du kan forstå hva han føler og tenker gjennom filmen, men de andre er dessverre ikke like interessante som han, men det er Ok.

Det jeg syntes om filmen var at den var altfor krevende å følge med på. Det er ekstremt mange ting med filmen som blir forklart i filmen og hvis du ikke følger med når visse ting blir forklart, så kommer du egentlig ikke til å skjønne så mye av filmen. Med andre ord: Filmen krever høy konsentrasjon, så følg godt og nøye med for ellers så skjønner du ikke bæret!

En annen ting som jeg syntes var dumt var at når vi så at folk gikk inn i drømmer, så var det ikke sånne klisjè drømmer og mareritt der man kan fly og hvor du ser ting som ikke finnes. Det er isteden drømmer som ser ut som vanlig virkelighet. De har i det minste fått det til å se ut som overnaturlig, men jeg er litt skuffet.

Bottom Line: Hvis du er filmelsker, så kan denne filmen være noe for deg, men hvis du ikke er det, så vil du få hodepine fordi man må følge godt med å ender opp med å slite ut konsentrasjonen og hodet. Spesialeffektene var heller ikke så kjempe imponerende. Føles ut som noe jeg har sett før med andre ord. Ellers er filmen grei nok.
Karakter: 6/10 (God/Ok eller Ok/God).

1 kommentar:

  1. Takk for analysen din! Jeg har ikke sett filmen, så det er bra du ikke skriver mer om hva den handler om. Takk for rådet om å følge godt med for å henge med på handlingen - det skal jeg prøve å gjøre når jeg ser den på dvd. Kanskje dette er en film som det er en fordel å se hjemme, fordi man kan gå tilbake og se noe om igjen eller kanskje få en forklaring eller diskutere med dem man ser filmen sammen med? Jeg er veldig glad i filmene til Nolan, og vil spesielt anbefale Memento. Handlingen i den vises i motsatt kronologisk rekkefølge, og krever også at man følger godt med. Anbefales på det sterkeste til deg, Erlend!

    SvarSlett