tirsdag 3. august 2010

Hook.


Hvis dere lesere lurer på det så har jeg hatt sommerferie, uten tilgang til PC, så det er derfor jeg ikke har kunnet komme med et innlegg i Juli, men jeg skal gjøre det godt igjen ved å anmelde en film jeg så fra sommerferien. Dette er min anmeldelse av "Hook." "Hook" er for det meste en film som enten har blitt godt likt eller godt hatet av folk (har jeg hørt om på nettet et sted), men jeg personlig synes "Hook" er en god film. Innen du har lest min anmeldelse av "Hook" så vet du nok hvorfor. Filmen er fra 1991 og det kan være at jeg gir bort noen spoilers under denne anmeldelsen.

Filmen er på en måte en oppfølger til historien om Peter Pan, men i denne filmen så får vi se hvordan Peter Pan lever livet som voksen og det faktum at han lenger ikke husker at han har vært og bod i Drømmeland. Grunnen til at han ikke lenger husker det er fordi han har fått kone og barn og en stressende jobb. Det er interessant å få se hvordan en kjent figur som Peter Pan ville blitt hvis han hadde vært voksen og hvordan han hadde oppført seg.

Plott: En kveld under en sermoni for Wendys nye barnehjem (Wendy er forresten en venn av Peter Pan som i denne filmen er gammel, og er spilt av Maggie Smith) blir plutselig barna til Peter Pan kidnappet av Kaptein Krok (Captain Hook på engelsk) fordi han ønsker hevn over Peter Pan etter at han sist gang ble slått av ham som tennåring. Peter Pan blir ført tilbake til Drømmeland av Tingeling (Julia Roberts) som samtidig prøver å få ham til å huske at han var Peter Pan og at han egentlig ikke heter Peter Banning (Det er det Peter Pan kaller seg for først i filmen). Når Peter møter Krok for første gang i filmen så tror ikke Krok at Peter snakker sant om at han er Peter Pan, men det blir forandret når Krok og Tingeling inngår en avtale om at hvis hun greier a få Peter Pan tilå huske hvem han var og trene ham opp innen 3 dager, så skal Krok få den store kampen mot Peter Pan (Krok på starten forteller at han ønsker en krig mot Peter Pan etter at han ble nesten drept av krokodillen som første gang spiste opp armen hans, og som andre gang prøvde å spise opp Krok).
Resten av filmen handler om å få Peter "Banning" Pan til å huske sin barndom og bekjempe sin nemesis Kaptein Krok. Jeg skal ellers ikke røpe så mye mer for deg.

Peter Pan er spilt av Robin Williams som får til å spille Peter Pan som voksen veldig troverdig. Han prøver gjennom hele filmen å oppføre seg som om han ikke tror på Drømmeland eller alt som er der, men gjennom filmen så kommer hans minner tilbake. Du føler virkelig at han har glemt det meste og at han ikke vil oppføre seg så barnslig mer. Han får så klart sin hukommelse tilbake og oppfører seg barnslig igjen, men han får til den rollen også. Kaptein Krok som er spilt av Dustin Hoffmann synes jeg er den beste skuespilleren i filmen. Han oppfører seg ganske slesk og smiler sleipt veldig ofte og jeg synes han oppfører seg på så lik måte som Kaptein Krok gjorde i Disney filmen "Peter Pan" at jeg nærmest vil si at Dustin Hoffman er Kaptein Krok, på samme måte som Arnold Schwarzenegger er Terminatoren.

Det er det som er bra med filmen, men resten er nedoverbakke. Som jeg har skrevet så er skuespillerne flinke, men ikke alle. Jeg synes f.eks. at noen av barna som spiller "The Lost Kids" ikke er fullt så gode skuespillere, jeg synes også barna til Peter Pan er litt for klisjè aktige og når det gjelder Julia Roberts, så er det ikke det at hun er dårlig skuespiller i denne filmen, men jeg syntes hun ikke spilte som den Tingeling jeg kjenner.
Det jeg vet er at Tingeling er en snill fe, men hun kunne bli fort sur og veldig sjalu når noen andre jenter prøvde seg på Peter. Hun var jo også slik at hun prøvde å få Wendy drept, husker du? Her så spiller Julia Roberts altfor "American-Sweetheartish"
Jeg likte også ikke slutten eller når det nærmet seg slutten av filmen, men det skal jeg ikke røpe for deg som kanskje ikke har sett filmen.

Bottom line: Jeg syntes begynnelsen og midtdelen av filmen var det som var det beste med filmen. Det er først når Peter skal kjempe mot krok jeg føler at filmen blir litt småteit. Sangene er ikke fullt så gode i filmen, men humoren er grei. Noen skuespillere er dårlige i filmen, men Peter Pan og Hook synes jeg er de beste i filmen (også Smisk, spilt av Bob Hoskins). Filmens plott er enkel å følge med på enn plottet til "Inception"(den filmen fikk jeg hodepine av å se) og hvis du ikke har sett denne filmen ennå, så sjekk den ut fordi den er ganske god og underholdene. PS: du kan sikkert finne filmen på Play.com eller no'.
Jeg gir filmen "God" (7/10).

1 kommentar:

  1. Kjempefin anmeldelse, som alltid! Jeg er enig med vurderingene dine av både skuespillerne (Hoffmann var topp - ungene bånn) og de ulike fasene i filmen. Jeg syns forresten også at filmskaperne hadde prøvd å være litt vel kule og følge moten på 80-tallet, og det er ikke fullt så kult tjue år senere. Bra at du er tilbake med nye anmeldelser i Movie Marathon!

    SvarSlett