søndag 16. januar 2011

Groundhog Day.


Hvis du elsker komedie, så garanterer jeg at du kommer til å elske "Groundhog Day." Det er en komedie fra 1993 som er regissert av Harold Ramis (som har spilt Egon i "Ghostbusters"), og Bill Murray spiller hovedrollen. Komikeren som har spilt i mange forskjellige filmer. Bl.a. i "Ghostbusters" og har hatt stemmen til Pusur i "Garfield the Movie."

Filmens tittel, er også dagen filmen tar hendelse i. Filmen handler om TV-meterologen Phil Connors (Bill Murray) som får jobb med å dra til Punxsutawney, Pennsylvania for å gjøre en reportasje av Groundhog Day*, som alle gleder seg til, bortsett fra han. Etter en snøstorm finner han ut han må bli i Punxsutawney over natten, men når han våkner opp neste dag får han høre at det er Groundhog Day igjen!
Det viser seg at nå lever Phil den samme dagen igjen og igjen og det virker på han som om det ikke finnes noen vei ut fra det. Bare han vet det, men ikke de andre i byen.

Hele filmen handler om hvordan Phil opplever den samme dagen igjen og igjen. Gjennom filmen opplever vi det han gjør, og ser hvordan han utnytter situasjonen han er i.
Phil går gjennom 3 faser i filmen. I den første fasen, gjør han ting som bare han har glede av og ingen andre, f.eks så stjeler han, bestemmer seg for å date damer ved at han gjør dette: Han skaffer informasjon om damen, og neste dag bruker han det han har lært fra henne, til å kunne få en sjans til å date hun.
Dette varer ikke evig så klart, så da begynner neste fase hvor han er lei av alt og prøver å begå selvmord, men det er til ingen nytte fordi etter selvmordene, er han tilbake til sengen, og da er det som om ingenting hadde skjedd i det hele tatt. Det er også en scene i denne fasen hvor han og en jente ved navn Rita (som er en reporter dame som er medhjelper til Phil) prøver å holde seg våken en hel natt for å se om alt slutter, men det ender med at hun og Phil sovner (eller noe, vi får ikke se nøyaktig hva som skjer rett før dagen er over).
I den siste fasen prøver han å gjøre så mange snille ting så mulig før dagen er omme. Spørsmålet som gjenstår er om han kommer seg ut av dette eller ikke.

Filmen er flink til å vise hva han gjennomgår. Det er noen ganger også slik at folk opplever at de sitter fast på det samme stedet i livet sitt, og at hver dag er den samme. I filmen er det bokstavelig, men i virkeligheten, kan det være noe som en jobb hvor du gjør det samme igjen og igjen i en evig loop uten stopp.
Bill Murray gjør en fantastisk jobb som Phil, og vi bruker så mye tid på han at det nesten føles ut som om vi er han og føler nøyaktig det samme som han. Vi får sympati med han og vi kan forstå hvorfor han gjør de tingene han gjør. Filmen har mange gode vitser som hjelper filmen med å være underholdene fra begynnelse til slutt. Filmen kan på noen punkt virke trist, men det gjør filmen litt bedre enn den er føler jeg. Filmen er også veldig morsom på mange punkt.

Men gjennom filmen kan det hende at man begynner å stille spørsmål som "Hva ville egentlig skjedd hvis han ikke la seg?, Ville tiden bare stoppet opp og sendt han tilbake til sengen igjen?" Eller "Kunne han ikke bare prøvd å kjøre med bil bort fra byen selv om det var snøstorm?"

En ting som plager meg virkelig er det faktum at vi aldri får en forklaring på hvorfor dette skjer. Det er f.eks. ingen tidsmaskin, ingen portal eller en forbandelse som sender han tilbake til samme sted, tid og dag. Men utfra det jeg forstår så er ikke hovedfokuset på hvorfor dette skjer, men hva figuren går gjennom, og hvordan han takler situasjonene han har kommet opp i. Hvis jeg skal tippe, så tror jeg forklaringen til hvorfor dette skjer er fordi at Phil var sikkert så bitter og så negativ, at en eller annen form for mystisk kraft, lagde en forbandelse over han som gjorde at han ble sendt tilbake i tid, helt til han ble snill og mer positiv.

Filmen er genial, men med en forklaring, så hadde jeg gitt filmen 10/10, men jeg gir den 9/10. Filmen hadde bra skuespill og en interessant handling. Det eneste jeg ikke likte ved filmen var null forklaring på hvorfor dette skjedde, og at det var noen figurer som var litt kjedelige (som f.eks. kameramannen til Rita). Filmen hadde egentlig en ganske stille utgivelse, fordi da jeg var barn og gikk på ungdomskolen, hørte jeg aldri noen snakke om denne filmen. Så filmen var ukjent for meg og mange andre m.a.o. Hvis du ikke har sett filmen anbefaler jeg deg på det sterkeste å se den fordi det er en film som har et interessant plott og med Bill Murray ombord, så kan den umulig være en dårlig komedie.

*Groundhog Day er en helligdag i USA som skjer 2. Februar. Dagen går utpå at et murmuldyr kommer ut fra et høl, og hvis den ser skyggen sin, så vil vinteren fortsette i 6 uker til. For meg, så er helligdagen oppskrytt og høres helt absurd ut.

1 kommentar:

  1. En fin anmeldelse av en film jeg har sett, og som jeg deler dine vurderinger av. Jeg gir den også 9, og trekker også for manglende forklaring på at den samme dagen kommer igjen og igjen. Jeg har forresten hørt flere som bruker Groundhog Day som et begrep om dager som gjentar seg uten at nye ting skjer (blant annet om julebord på jobbene sine), og det er litt artig med sånne uttrykk som har en konkret forklaring. Å lese anmeldelsene din er derimot ikke slik: De inneholder nye og interessante ting hver gang. Jeg ante for eksempel ikke at Groundhog Day eksisterer i virkeligheten. Nå har jeg vært inne på Wikipedia og lest mer om denne dagen, og det viser seg faktisk at det nettopp er i Punxsutawney, Pennsylvania, at både filmen og den største feiringen av alle foregår. Der lærte jeg noe nytt og artig!

    SvarSlett