tirsdag 25. januar 2011

Braindead, Mørke Sjeler og Pontypool.



Det finnes mange gode Zombie filmer der ute som Night of the Living Dead og Dawn of the Dead for eksempel (+ at begge har jeg anmeldt). Men hvis du lurer på om det finnes noen dårlige Zombie filmer der ute, så kan jeg si så mye at jeg har sett 3 av dem, som jeg mener var virkelig skuffende. De filmene er Mørke sjeler som kom nå nylig i 2011, Pontypool fra 2008 og Braindead fra 1992. Keep in mind: jeg er ikke sikker på om Braindead er kåret som en god eller dårlig film, men jeg er ganske sikker på at noen er enig med meg at både Pontypool og Mørke sjeler er dårlige filmer. Hva er det ved dem som er dårlig?

Braindead:
Denne filmen er laget av Peter Jackson og filmen tar plass i New Zealand. Filmen begynner med at en gruppe forskere er på tur i et annet land for å lete etter en mystisk rotte-ape. De finner den så klart, men ulempen er at rotte-apen har et virus som forvandler deg til en Zombie.

Filmens hovedplott er at Lionel (Timothy Balme) prøver å holde en haug med Zombier i kjelleren sin etter at hans fæle mor har blitt bitt av rotte-apen, og har spredt viruset hos noen lokale innbyggere.

Basisk så er filmen en typisk Zombie apokalypse hvor noen prøver å stoppe kaoset før det tar overhånd. Det jeg følte var problemet med filmen var at filmen tok litt for mye av mot sluttdelen av filmen hvor Zombiene kommer seg ut av kjelleren, og begynner å terrorisere. Det er rett og slett for mye blod og gørr til at jeg synes filmen er underholdene og god. Filmen er ikke dårlig til å begynne med. Vitsene er morsomme og skuespillet er greit og kamp-scenen hvor en prest banker opp en gjeng med zombier var det jeg likte ved filmen, men filmen mangler sjarm og historien er litt klisjé og litt av midtdelen og hele sluttdelen er hvor filmen gir litt for mye av det gode. Filmen ble ødelagt følte jeg etter at zombiene kom seg ut fra kjelleren. Det blir litt for mye av det gode føler jeg.

Bottom Line: Grei til å begynne med, men mesteparten av filmen var for det meste så mye blod og gørr på skjermen, at det ble litt for mye for meg. Dette er min mening så klart og det finnes nok noen som er glad i så mye blod og gørr på skjermen, men det er best å ha litt av hvert og ikke bare 1 ting hele tiden på skjermen nesten hele filmen.
Karakter: 4/10

Mørke sjeler:
Dette var bare den første skuffelsen jeg fikk fordi noen år senere fikk jeg se enda en film som ikke greide å holde seg på godt nivå. Og det var Mørke sjeler. Filmen er for det første ikke bare om Zombier, men filmen inneholder noen som blir om til som kan minne om Zombier, that's for sure! Filmen er fra 2011 og er laget av César Ducasse og Mathieu Peteul.

Mørke sjeler handler om at tilfeldige mennesker blir på en måte drept av en gærning som bærer en oransj dress på seg. Ofrene våkner opp i en slags "Zombie-lignende" tilstand og begynner å spy noe svart gørr (minner meg litt om Excorsisten pga. Regan som spydde grønt gørr). En av ofrenes far begynner å ta saken i egne hender å prøver å stoppe galskapen.

Filmen virker spennende til å begynne med, og det er noen scener i filmen jeg følte var ekle, men det er for mange feil med filmen som gjør at filmen får en dårlig karakter av meg.
Politiet etterforsker ikke saken godt nok, og til og med når faren (hovedpersonen i filmen og som er spilt av Morten Rudå) kommer med ordentlige bevis slik at de kan arrestere den som gjorde det, så bare nekter de å tro på han. Jeg mener er de idioter? Det er jo meningen at de da skal arrestere og ikke bare nekte å gjøre noe med saken.
Det her skjer selvsagt i filmen og scenen minner meg om Fright Night fordi i den filmen prøvde hovedpersonen å advare politiet uten bevis, men i denne filmen advarer hovedpersonen med bevis, men allikevel var det ikke nok.

Kort sagt så etterforsker politiet ikke saken godt nok og lar på en måte skurkene slippe unna med dette som skjer. Det er heller ikke en god nok forklaring på hva det sorte er og filmen blir bare mer og mer skuffende ettersom filmen fortsetter å gå uten fremskritt. Det er forresten mer en bare 1 som står bak overfallende og de er skurker uten særlig personlighet og har ikke godt nok motiv eller grunn for hvorfor de vil gjøre dette.

Filmen mangler sjarm, er ikke trist eller spesielt skummel, historien er svak og er lite realistisk. De på en måte lar alt det fæle skje. Filmen er som om jeg skulle ranet alle banker i Norge, og så hadde ikke politiet gjort noe med det.
Jeg liker hovedpersonen og noen momenter i filmen, men det er alt, alt annet er bare bedritent.
Karakter: 3/10

Pontypool:
Den siste Zombie filmen heter "Pontypool" og er den siste filmen i anmeldelsen av de 3 dårligste Zombie filmene jeg har sett. Filmen er fra 2008, er kanadisk og er laget av Bruce McDonald (aldri hørt om han forresten).

Filmen handler om en gjeng på 3 som driver en radio-stasjon under en kirke i en liten by. Gjennom filmer opplever vi + de og er vitne til et merkelig Zombie utbrudd.

Zombiene i denne filmen kan snakke og følger etter alle som snakker av en eller annen merkelig grunn vi ikke får forklaring på. Zombiene er det første jeg har å klage på fordi de ser ikke ut som de Zombiene vi kjenner når vi først får se dem ordentlig og det med at de er opptatt av stemmer forstår jeg ikke helt, filmen føler jeg ikke forklarer det så godt eller grundig nok.

Men Zombiene er ikke hovedproblemet, men det er selve handlingen som er lite og godt nok forklart og det faktum at hele filmen tar plass på det samme stedet i det samme rommet hele jævla tida. Keep in mind: filmen begynner i en bil og det er scener i filmen hvor de er enten utenfor eller et annet sted i radio-stasjonen, men nesten hele filmen tar plass i studioet, noe som er utrolig kjedelig og filmen gjør ingenting for å la oss få komme ut å se hvordan det ser ut når byen er infisert av Zombier. Isteden så får vi høre bare noen ganger hvordan det høres ut der ute i byen, mens det er bare det samme kjedelige radio programmet vi hører på nesten hele filmen.

Kort og godt så skjer det nesten ingenting i filmen bortsett fra at vi hører på et radio program som man blir lei av. Filmen føles innestengt ut og det skjer meget lite i filmen. skuespillet er bra bare noen ganger i filmen, men det hjelper ikke fordi filmen er bare kjedelig, er lite spennende og skummel og gjør null forsøk på å være underholdene. Det er så klart en forklaring på hvorfor dette skjer, men det er ikke nok. Filmen burde vært slik at det var litt radio, og så etter 20 min. så prøver de å flykte. I Dawn of the Dead prøvde de i det minste å flykte å gjøre noe ut av situasjonen, men i denne filmen mangler den nesten alt for å være god og underholdene.

Filmen er kjempe kjedelig og bør for all del ikke bli sett. Uansett hva du hører, uansett hva du ser, la deg ikke lure fordi jeg har sett filmen, og jeg kan garantere at det skjer nesten ingenting i filmen. Hvis du vil se selv så vær så god, men bare 1 advarsel: du kommer ikke til å bli glad.
PS: jeg har sett en del DVD'er som viser at de har fått 4 av 4 stjerner. De kan jeg ærlig talt ikke skjønne fordi ja de likte nok filmen, men det betyr at de ikke har sett filmen godt nok fordi jeg har nettopp forklart hva som er/kan virke galt med filmen. Jeg skal ikke blande meg i så klart i hva andre folk syns, men jeg synes det bare virker rart at Pontypool fikk så gode karakterer av en del.
Karakter: 0/10 (Dårligste, nei, VERSTE Zombie film jeg har noensinne sett).

1 kommentar:

  1. Av de tre filmene du anmelder denne gangen, har jeg sett to: Pontypool og Braindead. Er veldig enig med deg i anmeldelsen av begge disse filmene. Pontypool, som jeg kjøpte på dvd etter å ha hørt flere gode anmeldelser på engelskspråklige filmpodcaster, viste seg å være en klaustrofobisk greie uten framdrift i historien. Stemningen i filmen var den samme i de 10. som i det 80. minutt, folk bablet i vei i et usjarmerende radiostudio, og jeg var bare glad til da det hele var over. Karakterbyggingen var slett, og jeg brydde meg ikke døyten om hvordan det gikk med de tre hovedpersonene i filmen. Selv om det bare er et par uker siden jeg så den, husker jeg ikke nå hvordan filmen sluttet heller, og det er ikke noe godt tegn. Braindead husker jeg som en ganske trivelig og morsom affære i den første halvdelen, men som bare blod og gørr i den siste halvdelen. Husker jeg ikke feil, brukte hovedpersonen en gressklipper på hodene til zombiene i et kvarters tid, og slikt blir det ikke god film av. Det er mulig regissøren, ikke ukjente Peter Jackson, parodierte sjangeren zombie-filmer her og at dette var en del av humoren. Jeg lo ikke, for å si det slik. Mørke sjeler har jeg ikke sett, men jeg merker meg at både du og de andre anmelderen er samstemte i at dette er en dårlig film. I radioprogrammet gikk de så langt som å si at filmen ikke er god nok for kinovisning, noe også din anmeldelse tyder på. Zombiefilmer er ikke bare stil - de må også ha et innhold. Plot-holene du peker på tyder på at denne filmen ikke har det som skal til.

    SvarSlett