onsdag 12. januar 2011

The Town.


Det finnes mange bankran filmer der ute. En av dem som ikke betyr noe særlig for meg er "The Town" fra 2010 med Ben Affleck. Hei og velkommen tilbake til Movie Marathon. Tiden har virkelig flydd og så langt, har jeg fått anmeldt mye. Jeg har bl.a. anmeldt Back to the Future trilogien, nesten alle friday the 13th filmene og filmer fra nyere dato. Du lurer sikkert på hvorfor jeg ikke syntes noe særlig om "The Town." Du finner det ut etter anmeldelsen som vanlig.

The Town handler om Ben Affleck som spiller Doug MacRay, som er et medlem/leder i en bankran gjeng. For det meste driver han og gjengen med å rane banker og banker opp folk når de får tid mens faren til Doug er i fengsel, men etter deres siste bankran hvor de tok bankdirektør Claire Keesey (Rebecca Hall) som gissel, innser Doug at det snart er på tide å slutte med bankran og komme tilbake på rette skinner igjen. Noe som er lettere sagt enn gjort bl.a. fordi hans "liksom bror" Jem (Jeremy Renner) og en slags "blomsterhandler-mafia" tvinger han til å bli i gjengen å gjøre mer bankran + at han har en FBI agent ved navn Frawley etter seg.

Filmen er fylt med masse action- og skyte scener, som holdt filmen på et godt underholdningsnivå og bankran scenene er interessante å se hvordan de gjør det og hvordan de har planlagt slik at de ikke blir tatt/ gjenkjent. Skuespillerne er flinke med rollene sine, og de er skildret på den måten som gjør at man kan sympatisere med alle i filmen, og forstå hvorfor de gjør det de gjør.

Det er det som jeg syntes var bra med filmen, men hovedproblemet med filmen er at 1). handlingen er gammeldags, og 2). filmen ser ikke ut til å ha noe spesielt budskap.

Handlingen i filmen er for det meste en sånn typisk crime drama film. En vil ut av gjengen, men han må ta vanskelige valg, før han endelig kan komme seg fri. Det bare virker som en slags type film man har sett før. Filmen tar heller ikke store sjanser og bare følger samme struktur som mange andre action-drama filmer. Det bare virker ikke som om Hollywood hadde noen særlig idé eller spesiell historie for filmen. Kort sagt: handlingen var skuffende og gammeldags, og det bare føles ut som om de enten kunne kommet på en bedre idé for filmen, eller så kunne de bare glemt å lage filmen. Det er også en del scener man kan gjette på hva som kommer til å skje (f.eks. den scenen hvor Doug og Jem snakker sammen, som ender opp med en slåsskamp).

Ellers er filmen bra nok (mest pga action scenene og figurene), men jeg anbefaler deg helst ikke å se filmen, men hvis du føler for en typisk action film, så er filmen kanskje verdt en kikk.
Karakter: 7/10

1 kommentar:

  1. Fint at du er tilbake med nye innlegg på bloggen din! Denne filmen har jeg ikke sett, men jeg registrerer at den har fått litt blandede kritikker. Roger Ebert, min favorittkritiker (i tillegg til deg), ga den 3 av 4 stjerner. Det tilsvarer vel sånn omtrent den 7-eren du ga, altså verken fugl eller fisk. Likevel har jeg lyst til å se filmen, hovedsakelig av to grunner: 1) Jeg pleier å like gammeldagse bankranerfilmer, og 2) Filmen er den siste til Pete Postlethwaite, som døde 2. januar i år, og som er blant mine favorittskuespillere. Han spiller forresten i filmen "Killing Bono", som har premiere 1. april i England, og som handler om noen som var venner av gutta i U2 da de slo igjennom og ble rockestjerner. Jeg håper virkelig at han får tatt rotta på denne Bono, som er den sleske sangeren i gruppa!

    SvarSlett