fredag 11. februar 2011

TINTIN.

http://www.youtube.com/watch?v=bDlm3eLRut0
Tintin er definitivt en av de mest kjente tegneseriefigurene noensinne. Hva jeg tror kan være forklaringen til det er at seiren handler om en som begir seg ut på eventyr som vi vanligvis ikke kunnet komme levende fra. Du ante sikkert ikke at jeg er glad i Tintin, men det er jeg. Seriene er spennende og gøye. Jeg har ikke lest selve tegneseriene, men jeg har sett TV-serien "The adventures of Tintin". Jeg husker jeg så serien da jeg var liten (den er fra 90-tallet, laget noen år etter at serien var over), men det var nok før jeg begynte på skolen, og etter barneskolen, ungdomskolen, husket jeg ingenting av det. Ikke før i 2010 da den endelig var utgitt på DVD her i Norge, og det var litt av en opplevelse å se serien igjen i moden alder.

The adventures of Tintin (på orginalspråket bedre kjent som "Les aventures de Tintin") er en TV-serie basert på tegneserienebøkene av den belgiske Georges Remi (under hans kjente pseudonym: Hergé). Episodene er laget etter bøkene av Hergé. Jeg har ikke lest bøkene, så jeg vet ikke om episodene følger bøkene eksakt, men jeg regner med at episodene er nesten like nøyaktig som bøkene.

Serien handler for det meste om reporteren Tintin, som begir seg ut på eventyr som involverer om å enten finne en skatt, fange en skurk eller noe lignende.
Hver episode føles nesten ut som Indiana Jones eller James Bond fordi 1). Tintin drar til utenlandske byer, noe som Indy også gjør når han er på jakt etter noe, 2). han kommer opp i farlige situasjoner hvor ingen vanlige mennesker kunne overlevd (James Bond) og 3). det er en del urealistiske ting med i serien som f.eks. en Yeti, UFO og religionske forbandelser, som Indy kan muligens støtte på når han er på skattejakt.

Det er også blitt sakt at Spielberg ble nesten saksøkt eller noe fordi fans av Tintin mente at Indiana Jones var for lik Tintin, og da måtte han kjøpe retiigheter for at han ikke skulle bli saksøkt. Nå har han hatt den rettigheten i ca. 30 år, så det er nok en av grunnene til hvorfor han ville begynne å lage en Tintin film, sammen med Peter Jackson.

Jeg ser noen likheter med Tintin og Indiana Jones, men ikke nok til at det er nøyaktig samme serie. Indiana bruker pisk og ranger klær, ser du Tintin med pisk og rangerklær? Nei, jeg ser ham for det meste i en frakk/blå skjorte og ikke noe fast våpen Tintin bruker som et balltre eller pistol + at Indiana Jones ikke har hund.

Men nå videre om Tintin og ikke Indiana Jones, eller James Bond!
Serien inneholder mange forskjellige figuer som kaptein Haddock og Tournesol. Noen medfigurer er gode, noen av dem ikke. Vi kan like så godt gå gjennom et persongalleri, men den inneholder bare hovedfigurene.

Tintin er reporter som jeg sa, men ettersom serien gikk, så ble det mindre og mindre nevnt at han var reporter. Det var noen ganger jeg lurte på hva han får penger for hvis han ikke skriver artikler. Tintin er også ellers en ganske grei fyr, han er som en typisk tegneserie helt som Asterix, han er snill, modig og en som man vet kan stole på. Dubbet på norsk er ikke stemmen irriterende (de andre dubbet på norsk har litt verre stemmer), så bottom line, så er Tintin en seriehelt det ikke er så mye i veien med.

Tintin har også alltid med seg en hvit hund som heter Terry (Snowy på engelsk). Han minner meg litt om Idefix fra Asterix, og det er noen likheter mellom de 2 óg. De er begge lydige med sine eiere, smarte for det meste og begge er gale etter kjøttbein. Det er ellers ikke så mye å si om han bortsett fra at han er en slags typisk tegneseriehund.

Så er det Kaptein Archibald Haddock. Han dukket opp første gang i episoden som heter "Krabben med gullklørne" og har blitt en fast figur siden. Han er (noen ganger) villig til å hjelpe Tintin i alle slags situasjoner, men han har kort lunte og stemmen hans, på norsk, blir man lei av etter en stund. Han er ofte sur også og sier nesten i alle episodene "bomber og granater"! Første gang man ser han er han i lugaren sin å drikker (og da var det litt synd på han syntes jeg, men etterhvert har han blitt mindre sympatisk), men etter den episoden, så ble det mindre drikking. Haddock er en figur man kan synes er gøy i noen spesielle situasjoner og kanskje få sympati for, men han er ikke akkurat verdens beste tegneseriefigur/medfigur heller.

Så er det den smarte, men også muligens senile og tunghørte professor Tournesol, og skal jeg være ærlig, så er dette en av de dårligste figurene i serien, ved siden av Bianca Castafiore. Jeg er sikker på at Tournesol ikke er så irriterende når du leser tegneseriene (for da kan du dubbe figurene selv), men i serien har han en ganske irriterende knirkestemme (på norsk da) som gnager seg innpå hjernen min hele tiden hver gang jeg hører han snakke. Han er heller ikke spesielt morsom og er en plage å ha med på eventyr i følge meg selv. Han er grei til å begynne med når du første gang ser han i "Enhjørningens Hemmelighet" fordi da er han hjelpsom og morsom da, men han ble litt for mye med utover, noe som førte til at han ble mer irriterende og ikke så gøyal lenger.

Før jeg gir med persongalleriet så må jeg nesten nevne detektivene Thompson og Thomson (på norsk bedre kjent som Dupond og Dupont). Disse karene spiller rollen som komisk duo. De er for det meste de som prøver å skape humor ved at de faller og slår seg eller noe/ gjør noe dumt som vi skal le av, men til en serie som er litt seriøs, så virker dem litt teite å ha med. Ikke misforstå, jeg synes de er morsomme en del ganger, men ikke alltid. Dem er heller ikke gode detektiver, så dem er som Laurel and Hardy, bare ikke fullt så morsomme (Dupond er han med barten innover, og Dupont er han med barten utover).
Erlend: De minner meg også litt om Super Mario forresten, pga nesene deres, bartene og skoene. Erland: som om jeg skulle sagt det selv, de ligner Mario garantert.

Episodene var ganske bra til å begynne med. Actionscenene er bra tegnet syns jeg, vitsene er gode, men bare når de passer og det er meget underholdende å se på denne serien. Men ettersom serien pågikk, så begynte det å gå nedover mot slutten.

Keep in mind, jeg liker Tintin og de episodene hvor han er alene, og før Tournesol var for mye med, men jeg følte at mot slutten, så begynte episodene å få dårligere handling, vitsene var ikke spesielt morsomme lenger, noen av episodene hadde dårlige slutter og desperate forklaringer, det var for mange figurer med etterhvert og jeg følte at det ble litt for mye fokus på de andre figurene enn Tintin i serien. Serien heter TINTIN! Og ikke TINTN og Haddock med venner! Det ble litt mye syns jeg. Men det er jo ikke TV-seriens feil, de bare fulgte seriene til Hergé, men det tror jeg også er et annet hovedproblem. De kunne ha prøvd å lage helt egne episoder å ikke fulgt bare Hergés. Kanksje de ikke fikk lov, men det kunne vært gøy å se nye episoder og flere der kun Tintin er med i og ikke Tintin med Haddock og resten av gjengen.
Kobling
Det er alt jeg kan si om Tintin. Serien begynte meget sterkt, men etter som serien gikk, gikk det nedover bakke. Animasjonen var bra og det var mye spenning og action til at jeg var underholdt i passe grad. Jeg har ennå ikke bestemt meg for nøyaktig hvilken Tintin episode som er min favoritt fordi det varierer, men det står mellom f.eks. Tintin i Amerika og Enhjørningens hemmelighet (+ Reckham den rødes skatt siden den er en del av E.H).

Det har forresten kommet meg for øre at Steven Spielberg og Peter Jackson skal lage en ny Tintin film som skal hete "Tintin: Secret of the Unicorn" og det ser jeg frem til, virkelig.
Jeg gir Tintin serien: 8/10. Anbefales å sees!

1 kommentar:

  1. Fin anmeldelse, Erlend og Erland! Enig i analysen: Serien var best i den tidlige fasen, da Tintin ennå ikke hadde møtt de to ganske forrykte typene Tournesol og Castafiore. Jeg leste Tintin-heftene da jeg var barn, og likte ham heller ikke i tegnet utgave (så det skyldes ikke bare elendig dubbing av Trond Brænne, som alltid er svak i rollene). Det er forresten synd at det ikke ble laget filmer av de to første albumene (som var de første tegneseriealbumene som kom ut - før ble de trykket i aviser og blader). I disse albumene var Tintin i henholdsvis Sovjet og Kongo, og det er grunn til å tro at de bryter med de oppfatningene vi har i dag - særlig når det gjelder synet på Afrika og afrikanere. Herge var belgisk, og den gangen var Kongo en koloni som ble eid av den belgiske kongen Leopold (og ikke av landet Belgia, som senere kjøpte landet av kongen). Kolonien ble styrt på den grusomste måte - blant annet hugget de hendene av levende mennesker - som bidro til avskaffelsen av slaveriet. Likevel syns jeg det er viktig at slike hefter utgis på nytt, slik at vi skjønner hvordan oppfatninger har endret seg i historien. Nok om det: Takk for en detaljert og fin anmeldelse av en serie som startet sterkt, men som dessverre falt i kvalitet utover. Jeg gir 7, etter å ha trukket 1 poeng for slett dubbing til norsk (unntatt av Åsleik Engmark som Tintin). Gleder meg til å se nyinnspillingen når den kommer i oktober 2011!

    SvarSlett