onsdag 16. februar 2011

2001: A Space Odyssey.


På tide med litt mer Stanley Kubrick. Sist gang anmeldte jeg og Mikael "The Shining", og vi var begge samstemte om at det var et mesterverk av Stanley Kubrick. Men hva kan bli sagt om de andre filmene hans? Som for eksempel "A Clockwork Orange", "Eyes Wide Shut", "Full Metal Jacket" og "2001: A Space Odyssey." Jeg har ikke sett Clockwork eller Eyes, men jeg har sett Full Metal Jacket og 2001. I dag tenkte jeg å anmelde 2001, og så får jeg anmelde FMJ en annen gang. Før jeg begynner å anmelde filmen, må jeg bare gi en advarsel, og det er at det kommer til å være spoilers her, fordi hvis det ikke er det, så kan jeg umulig forklare hva jeg liker, og ikke liker ved filmen.

Filmen er delt i 3. Den første delen er bare en halvtime med aper/gorillaer som skriker og gjør forskjellige ting. Men det som er hovedpoenget med denne scenen er at den viser hvordan aper var før de utviklt seg til mennesker. Det er interessant å se denne delen fordi da lærer man litt om hvordan de tenkte og hva de gjorde, før hjernene deres ble smartere. Den kan virke som om denne scenen ikke har så mye å gjøre med filmen, men denne scenen viser oss faktisk hovedtemaet med filmen: Mennesketheten, og hvordan den ble til, hvordan det er nå, og hvordan vi muligens blir en gang i fremtiden.

Etter første del av filmen, begynner andre del, og det er denne delen som er den lengste og som er hovedplottet i filmen. Filmen handler om en gruppe mennesker på en romstasjon, i verdensrommet på et oppdrag fra jorda. På romstasjonen, styres stasjonen av den intelligente computeren HAL 9000. Til å begynne med er HAL en hjelpende hånd for alle på stasjonen, men utover filmen, begynner han å få en programmeringsfeil (han blir da gal) og ser på mannskapet som en trussel og prøver å drepe alle. Dave (spilt av Keir Dullea) er vår hovedperson i filmen, sammen med HAL, og det blir hans oppgave å prøve å stoppe HAL.

Spesialeffektene er virkelig gode til å være fra 60-tallet (ingen CG), jeg ble imponert og lurte på hvordan de fikk til de diverse tingene (som f.eks. scenene hvor de går opp ned, og hvor den fyren løper rundt et kontrollrom). Skuespillet er standard og filmkvaliteten er brilliant. Hvis man ser filmen på DVD, ser det nesten ut som om det kunne vært laget i for et år siden. Filmens spilletid er på 2 timer, men heldigvis har filmen et raskt tempo, som gjør at filmen føles kortere.

Selve hovedgrunnen til at jeg liker filmen er pga HAL (stemmen hans er spilt av Douglas Rain) Det som gjør at jeg synes han er interessant er pga mange ting. Måten han snakker til folk på og stemmen er et godt eksempel. Han snakker alltid i en monoton stemme, som gjør det vanskelig å høre om han er glad, sint eller trist. Det liker jeg, og det på en måte gjør at han høres veldig ut som hvordan en maskin ville snakket til deg, hvis den kunne. Måten han også oppfører seg, gjør at man også føler seg ubekvem og ikke vet om man skal stole på han eller ikke. Men det kan du ikke fordi han har kontroll over alt på skipet. Han kan drepe deg liksom når som helst!

De fleste skurker på film, kan man alltid snakke til, å få dem til å føle seg usikker på om han skal drepe den personen han tar som gissel eller ikke, men med HAL, så kan du ikke snakke til hans følelser. Hvis han syns du skal død, så dør du, du er da dømt. Han bruker alt han er programert til for å stoppe deg, og for å fullføre oppdraget, og dette gjør at han blir en meget mektig skurk, fordi han har så mye kontroll over skipet. En ting som også gjør han om til en interessant skurk er hvor han kom fra. Vi har ingen andre å skylde på fordi det var vi som programerte han slik. Han er da på en måte et symbol på menneskeheten og det pga disse grunnene til hvorfor han er min favorittskurk innen film.

Selv om filmen er bra første og andre del, så er det slutten, som ødelegger litt fordi jeg føler at filmen burde vært over etter at Dave stoppet HAL, men istedet ender filmen med at Dave flykter i et skip, blir fanget i et eller annet som gjør at han havner i en dimensjon hvor det er masse neonlys, og så havner han i et rom som gjør at han blir eldre og eldre til det punktet han er døende, og så kommer plutselig en blå rektangulær... ting som forvandler ham til et foster (hæh?).

Det er en annen ting jeg må nevne. Den blå rektangulære tingen er med også i begynnelsen, det den gjør da er at den bare står på et sted apene er nysgjerrig på hva er. Jeg skjønner ikke hva tingen er og hvorfor den i det hele tatt er med, men jeg regner med det er noe vi skal finne ut selv, men jeg synes den virker meningsløs å ha filmen.

For å summere det opp synes jeg filmen er grei, men jeg syntes slutten (etter at HAL dør) burde vært fjernet, begynneslen kunne gjerne vært kuttet ned den óg fordi det skjer ikke så mye i filmen og den blå tingen hadde ikke noe særlig peong i filmen synes jeg. Filmen er rar, så du må være i rett humør for å se den. Historien er det ikke så mye å snakke om, den er lett å følge med på (noe som er positivt, fordi jeg er ikke så kjempe interessert i filmer med plott som har en vanskelig handling å følge med på, som "Inception"). Skuespillet er vanlig, men jeg får ikke spesielt sympati for figurene i filmen fordi jeg kommer ikke inn i hodene deres, heller ikke Dave er særlig tredimensjonal. Filmen er interessant og se på, men selve hovedgrunnen til at jeg vil se filmen er pga HAL, den skurken jeg synes er bygd opp best, er den mest interessante og som jeg sa i sta er den skurken på film, jeg liker best.

Jeg har hørt folk si at filmen er god eller dårlig, så jeg kan ikke garantere at du kommer til å like den, så det er opp til deg om du vil se den eller ikke.
Jeg ville nok gitt filmen 5,5/10, men pga HAL, så gir jeg filmen 6,5/10
PS: Det er veldig mye å snakke om filmen, men skulle jeg gått mer i dybden, hadde jeg aldri blitt ferdig.

1 kommentar:

  1. Jeg så nylig filmen selv, og må si at jeg er skikkelig imponert over alt du husker (og som jeg har glemt)! Du har fine analyser også, blant annet om symbolikk, så dette var en fin anmeldelse. Sant å si likte jeg begynnelsen av filmen best, da det bare var aper som kriget, og den som fant på å slå med køller (eller var det bein?) fikk overtaket i krigen mellom (menneske)apene. Den midterste delen, som er veldig god teknisk, virket litt falmet og gammeldags, kanskje på grunn av at antrekkene og væremåten til folka minnet meg om tiden rundt 1970 (da jeg var barn). Slutten var unødvendig, og egentlig litt tilgjort og banal. Likevel ga jeg den 8 på IMDb - mest fordi den var virkelig grensesprengende da den kom og på grunn av HAL 9000, selvsagt. Douglas Rain, som hadde stemmen til HAL, hadde forresten stemmen til en slem robot i Woody Allens film "Sleeper" fra 1973 også, som sikkert var ment som en humoristisk referanse til "2001". Takk for anmeldelsen!

    SvarSlett