onsdag 16. mars 2011

Matrix.

The Matrix er en av de mest kjente action-filmene noensinne laget. Den er fra 1999 og er regissert av Andy og Lana Wachowski.

The Matrix handler om Neo, en datahacker (spilt av Keanu Reeves) som en dag bestemmer seg for å joine en mystisk gjeng som viser han hvordan naturen og virkeligheten hans egentlig er, og hva slags rolle han spiller i denne krigen mot avansert teknologi. I filmen er ikke året 1999, men 2199, maskiner har tatt over verden (minner meg om noe) og han blir forklart at The Matrix er alt man ser, føler og lukter... Det er litt vanskelig å forklare nøyaktig hva "The Matrix" er, men de forklarer det i bedre i filmen.

Action-scenene og combat-scenene i filmen er virkelig fantastiske. Mesteparten er nok CG, men dette er en av de filmene hvor CG-effekten er virkelig på sitt beste, en av de beste action-scenene på film jeg har sett (andre filmer hvor jeg synes CG-effekt ser bra ut: Trolljegeren, Avatar (2009) og T2).

Keanu Reeves er veldig flink og kul som Neo. I de fleste filmer kan det virke som om han ikke har følelser når du ser uttrykket i fjeset hans, men dette er ikke en av de filmene hvor jeg synes han ikke har følelser. De andre figurene i filmen er også kule og flinke, jeg liker spesielt agentene som er på jakt etter dem hele tiden.

Jeg liker filmen på mange punkt og synes dette er en god og spennende film, men den er litt for rar + filmen kan virke lang i lengden og gir meg ikke en spesielt god følelse etter å ha sett den. Det er litt mye og følge med på og forklaringene gjør filmen mer komplisert. Filmen er som "Inception" kan man si, men skulle jeg valgt mellom Inception og Matrix, så sier jeg Matrix, mest pga at jeg synes Inception er for komplisert for meg. Dessuten er Matrix mye mer underholdene å se på enn Inception.
Karakter til "The Matrix": 7/10

2 kommentarer:

  1. En fin og kort anmeldelse. Denne filmen måtte jeg se to ganger for å skjønne, men de to neste Matrix-filmene var enklere å forstå (og kanskje er det derfor de ikke er like gode). Jeg kan anbefale den fjerde filmen i serien: Animatrix, som er en samling animasjonsfilmer og anime som utdyper bakgrunnen for Matrix-universet, og som er kvalitet tvers igjennom. Visste du forresten at Nicolas Cage ble tilbudt rollen som Neo, men at han avslo av hensyn til familien? Også Ewan McGregor (The Long Way Round), Tom Cruise og Will Smith sa nei takk til samme tilbud, så da ble det Keanu Reeves. Et godt valg, syns jeg. Jeg gir filmen 10 - dette er en skikkelig klassiker!

    SvarSlett
  2. Dette var en flott anmeldelse, og den hadde en passelig lengde.

    Det er morsomt å høre noen som er litt yngre sitt perspektiv på den. Jeg så den mens Matrix fortsatt var hypet som fremtidens film, men nå som det har gått rundt 12 år er "The Matrix" nesten glemt som actionfilm. Jeg har ikke sett den første på veldig lenge, men toeren og treeren har jeg sett nylig, og de er absolutt ikke så... nevneverdige, for å være hyggelig.

    SvarSlett