onsdag 2. mars 2011

The Silence of the Lambs.


Hva kan man si om Hannibal Lecter? Han er en av de mest kjente skurkene på film og definitivt en av de skurkene som fanger min interesse. Jeg vet ikke hvorfor, men det er bare så spennende å se han på film, han snakker truende, du vet ikke om du skal stole på han eller ei og han er gal + at han er kannibal (betyr at for eksempel et menneske spiser andre mennesker). For å ære han har jeg tenkt å anmelde (muligens) den mest kjente thrilleren "Silence of the Lambs." Jeg så den for ikke så lenge siden og skal jeg være ærlig, likte jeg denne filmen veldig godt. Den var skummel, spennende og virkelig creepy å se på. Filmen er fra 1991 og er basert på boken av samme navn. Jeg har ikke lest boken, så jeg vet ikke hvor godt filmen forholder seg til boken.

Filmen handler om en FBI lærling ved navn Clarice Starling (Jodie Foster) som blir dratt ut av treningen sin for å etterforske en seriemorder ved navn Buffalo Bill (Ted Levine) som kidnapper og dreper kvinner. Etterforskerne antar at en psykopat vil best kjenne tankene til en seriemorder. Det er derfor de sender Clarice til et sinnsykehus for å intervjue den beryktede psykopaten Hannibal Lecter (Anthony Hopkins). Han inngår en avtale med Clarice at han vil hjelpe hun, bare hvis hun forteller til Hannibal om hennes fortid. Akkurat hvorfor han vil vite om hennes fortid er jeg ikke sikker på, han er vel bare gal og for at han skal hjelpe hun, vil han nok få sympati med hun hvis han vet mer om hennes fortid.

Forholdet mellom Clarice og Hannibal er det som fanger min største interesse i filmen. Til å begynne med virker hun redd for Hannibal, mens han er helt rolig og ser ut som om han har alt planlagt. Men vi kan jo forstå at hun er redd for han. Måten han oppfører seg og måten han snakker på kan virkelig få deg til å lure på hva han kommer til å gjøre med Clarice. Vil han drepe hun eller ikke? Det er det filmen vil at vi skal undre på. Man kan godt si at Clarice blir modigere utover filmen fordi hun vet at den eneste måten å fange Buffalo på er å snakke med Hannibal (uansett hvor redd hun er). Det er et creepy forhold for å si det enkelt.

Skuespillet er virkelig troverdig i filmen. For meg føles det ikke ut som om noen spiller, men at de er. Stemningen i filmen gir meg også en guffen følelse gjennom kroppen. I denne filmen var jeg ikke sikker på når det skulle skje noe skummelt, og når det skjedde, da var jeg redd. Keep in mind: jeg har sett mange skrekkfilmer i livet mitt og er ikke så lettskremt ellers, men dette er en av de filmene som virkelig skremmer meg. Det liker jeg ved filmen.

Det som jeg ikke er helt fornøyd med i filmen er selve mordsaken. Jeg prøver ikke være streng eller kritisk med filmen husk på at jeg liker filmen veldig godt, men det er bare det at hvis man har sett mange skrekkfilmer/mordsaker før, så kan man nesten gjette hvordan dette skal gå (jeg skal ikke spolere slutten for deg). Mordsaken virker litt gammeldags og noe man har sett før føler jeg. Det er noe av dialogen (ikke mellom Hannibal og Clarice) som også virker trøttende på meg.

En ting jeg lurer på (som ikke er ment for å klage på filmen) er hvorfor filmen er kalt "Silence of the Lambs"? Filmen på norsk heter "Nattsvermeren" og det er det som passer best fordi en nattsvermer spiller en stor rolle i denne filmen og ikke et lam. Det er en scene i filmen hvor Hannibal og Clarice snakker om lam som har noe med Clarice's fortid å gjøre, men da kalte de det "Screaming of the Lambs" og ikke "Silence of the Lambs." Jeg føler at tittelen på engelsk burde vært også nattsvermeren (engelsk oversatt fra norsk).

Bottom Line: Skummel film, gir meg en guffen følelse i kroppen når jeg ser filmen, spennende og interessant og se på, mest pga Anthony Hopkins utrolige framføring som Hannibal. Clarice er også god, men ikke like memorable som Hannibal.
Karakter: 8,5/10

1 kommentar:

  1. En flott omtale av en veldig god film, som jeg for egen del gir 9. Jeg trekker kun for at den kvinnelige etterforskeren mot slutten av filmen setter seg i en situasjon som ingen med vett og forstand hadde satt seg i, og som virker utpønsket av folkene bak filmen kun for å øke spenningen hos seerne. Anthony Hopkins spiller sin livs rolle her, og også Jodie Foster er strålende. Enig i at filmtittelen ikke er veldig god, men etter det jeg har lest er forklaringen følgende: Fosters rollefigur forteller Lecter at hun som barn hadde en forferdelig opplevelse da hun hørte skrikene fra lam som ble slaktet. Lecter spør henne så om lammene vil bli stille dersom hun greier å løse saken. Ganske komplisert, og egentlig ikke en veldig treffsikker filmtittel. Visste du forresten at Buffalo Bill i filmen er basert på tre seriemordere fra virkeligheten? Disse var Ed Gein (som flådde mennesker, som han for en stor del skaffet seg ved gravrøveri), Ted Bundy (som drepte flere titalls unge jenter) og Gary Heidnick (som kidnappet jenter og holdt dem innesperret i en grav i kjelleren sin). Det var forresten Anthony Hopkins selv som improviserte fram den slurpende smattelyden han lager i filmen, blant annet når han sier: "I ate his liver with some fava beans and a nice chianti". Det er forresten litt artig, med tanke på anmeldelsen din av 2001: En romodysse, at Hopkins sa at han prøvde å gi Lecter de samme egenskapene som HAL 9000 i den filmen: en intelligent, logisk drapsmaskin som til en hver tid synes å vite alt som foregår rundt ham. Takk igjen for en flott anmeldelse!

    SvarSlett