tirsdag 21. desember 2010

A Christmas Carol.



Guest Review med Mikael.

Erlend: Av alle julefilmer jeg har sett, så er Christmas Carol den julefilmen som bringer meg den beste julestemningen. Hvis du har lurt lenge på hvilken julefilm som er min favoritt, så er "A Christmas Carol" nummer 1. Men det er ikke bare 1 versjon av filmen der ute, det finnes så mange versjoner og varianter av akkurat den fortellingen. A Christmas Carol er en fortelling skrevet av Charles Dickens og i dag skal Mikael og jeg anmelde de versjonene av "A Christmas Carol" vi har sett.

Mikael: Selvom A Christmas Carol er en god og meget klassisk historie, er den ikke så veldig nostalgisk for meg, og gir meg ganske lite julestemning. Jeg er litt uenig med budskapet. På juleaften vil jeg se Home Alone filmene heller enn A Christmas Carol filmene. Det finnes 21 filmversjoner, og jeg har sett 4 av dem. SG versjonen med Jim Carrey, den gamle klassiske med Alister Sim, Barbie versjonen og Disney versjonen.

Erlend: Siden alle filmene har nøyaktig samme handling, figurer og budskap, så trenger vi bare fortelle hva alle filmene handler om 1 gang, og så sammenligne alle versjonene, for så å konkludere om hvilken versjon vi likte best.

A Christmas Carol handler om gjerrigknarken Ebenezer Scrooge som en kveld før 25 desember, får besøk av hans døde kompanjong, Jacob Marley. Marley forteller Scrooge at hvis han ikke blir snillere med andre, så blir han dødsdømt til å bære lenker som er tyngere enn Marleys i all evighet. Marley forteller også at Scrooge vil få besøk av 3 ånder: ånden fra fortidens jul, ånden fra nåtidens jul og ånden fra fremtidens jul. Vil Scrooge klare å bli snill? Det blir ikke spolert her.

Mikael: Jeg har aldri lest boka, så jeg vet egentlig ikke hvordan noen av versjonene holder seg til det originale plottet. Den versjonen jeg likte best som en film er vel Jim Carrey versjonen, men det er definitivt Disney versjonen som jeg helst vil se på juleaften. I mange år har den vært den eneste jeg har sett, selvom jeg visste om historien. Derfor vil jeg si at jeg liker Disney versjonen best. Den eldste versjonen som finnes, fra 1901 på 3 og et halvt minutt, er ganske bra laget for sin tid, selvom den er veldig kort. Den får med den viktigste handlingen. Den fra 1951 er ganske bra, selvom den er litt uryddig, og ikke gir noen særlig julefølelse.

Så jeg vil si at jeg liker Disney versjonen best, foran Jim Carrey versjonen, og den bra 1951. Den fra 1901 kan ikke sammenlignes, fordi den er over 100 år gammel. Og Barbie filmen er vanskelig å si noe om, siden det er en barnefilm, og jeg ikke er et barn.

Erlend: Det er vanskelig å si hvilken versjon av "A Christmas Carol" jeg liker best, men selv om den fra 1901 er kort og meget interessant å se på pga datidens spesialeffekter osv, så mangler den en del som gjør at den gir deg en god følelse til slutt. Du kan forresten se den eldste versjonen på YouTube.com, men da må man søke "Scrooge, or Marley's Ghost 1901."

De versjonene jeg har sett er Disney versjonen med Mikke og Onkel Skrue, Scrooge fra 1951 med Alister Sim som Scrooge, A Christmas Carol med George C. Scott som hovedrollen og A Christmas Carol med Jim Carrey som Scrooge.
Hver versjon gir meg en kjempefin julestemning, men jeg har problemer med å bestemme meg for hvilken jeg liker best.
Hvis jeg skal komme til en beslutning, så blir det slik at den som vinner i kategorien "langfilm", så blir det nok George C. Scott versjonen, mest pga skuespillet, stemningen og sjarmen. Den som vinner i kategorien "Kortfilm", så er det ingen ringere enn Disney versjonen. Den har liksom alt fra humor til drama, men samtidig så greier den å fortelle "A Christmas Carol" på mindre enn en halvtime.

A Christmas Carol er i min mening den julefilmen jeg liker best, fordi den har en sjarm ingen andre julefilmer kan gi, filmen(e) får meg i god julestemning og filmene får meg til å tenke på hvorfor jeg feirer jul. Åndene i filmene kan man også si er symboler på minner fra alle juler man har feiret og dette er definetivt Charles Dickens beste verk (i min mening altså).

Erlend og Mikael: God Jul og Godt Nyttår! Vi sees igjen til neste år!

1 kommentar:

  1. Så sen som jeg er med å kommentere innlegget deres, rekker jeg så vidt å ønske dere begge et riktig godt nyttår og vel overstått juleferie før det er alt for sent. Takk for en spennende anmeldelse! Min topp 3-liste over versjoner av denne filmen ser slik ut (med henvisning til hovedrolleinnehaver): 1) Jim Carrey, 2) Alastair Sim, og 3) George C. Scott. Ingen av oss har samme rangering, altså. Jeg har nettopp kjøpt en annen, som jeg har hørt skal være bra: Scrooge (1970), med Albert Finney i hovedrollen. Den venter jeg med til jula 2011. Håper det kommer et nytt innlegg snart, forresten.

    SvarSlett