onsdag 8. desember 2010

Home Alone (1-3).


Nå er det snart jul og det er på tide med litt julestemning her på Movie Marathon. Dagens anmeldelse er om en av de mest kjente julefilmene noensinne laget, "Home Alone." Home Alone var virkelig enn annerledes julefilm enn det folk hadde forventet. Filmen hadde jula som hovedtema, men den er en komedie med mange kjente scener i, og som vil alltid hygge oss. Filmen er fra 1990 og er skrevet av John Hughes (som har bl.a. vært med å lage "The Breakfast Club" og "Planes, Trains and Automobiles).

Filmen handler om den 8 år gamle gutten Kevin McCallister (Macauley Culkin) som blir hjemme alene i julen. Hvordan skjer dette? Familiens hans og han skal nemlig dra på juleferie til Paris, Frankrike. Akkurat kvelden før de skal dra går strømmen midt på natten, noe som fører til at familien er i hastverk og glemmer Kevin mens de er i farta og på vei til flyplassen. Siden Kevin ikke liker familien sin, føler han at dette er hans gyllende mulighet til å gjøre akkurat det han vil, uten at foreldrene eller familien hans stopper og kjefter på han.

Det er mange barn som sikkert har ønsket seg et punkt i livet hvor foreldrene ikke var hjemme noen dager, slik at de kan gjøre det de har lyst uten at foreldrene forstyrret dem, og denne filmen er et godt eksempel som viser oss hva som kan og ikke kan skje når man er hjemme alene i julen (eller handre høytider).

Men etter hvert som filmen går, så dukker det opp problemer. To banditter, Marv (Daniel stern) og Harry (Joe Pesci), som kaller seg "de bløte bandittene" planlegger å rane nabolaget i løpet av julen mens ingen er hjemme, når Kevin finner ut at huset deres står i fare for å bli ranet, prøver Kevin alt han kan for å beskytte det mens familien er borte, og mens moren hans desperat prøver å komme hjem igjen.

Filmen har bra skuespill, gode vitser, parodier og mange uforglemmelige figurer som for eksempel Kevins bøllete storebror Buzz, Kevins ekle onkel Frank og så klart "de bløte bandittene" som alltid klarer å underholde meg før jul.
Scenen hvor Marv og Harry endelig skal rane huset og aktiverer alle fellene Kevin har satt opp spesielt for dem, er definitivt en av de mest kjente og morsomste scenene jeg har sett i mitt liv. Men det er ikke bare den scenen som er morsom, den hvor han ser på "filmen" "Angels with filthy souls" og hvor han bruker scener fra filmen til å lure både pizza-budet og Marv, er også ganske morsomme.

For å summere det opp så likte jeg filmen veldig godt. Culkin gjør en bra jobb som Kevin, bandittene er en morsom duo (liker dem like godt som Laurel and Hardy). Det eneste som jeg ikke likte med filmen er resten av familien og foreldrene. De gir mesteparten av skylda til Kevin for mange ting, og når Kevin prøver å forklare situasjonen fra hans side, bryr de seg ikke i det hele tatt og bare sender ham på rommet. De er ganske frekke, men ellers er filmen veldig bra. Filmen har god julestemning og jeg ser filmen hvert år, mest pga alle de morsomme scenene i filmen. Du bør virkelig ikke gå glipp av denne filmen!
Karakter: 9/10

Men... Hva kan bli sagt om "Home Alone 2: Lost in New York"?

Det som er litt annerledes med denne filmen er at isteden for at Kevin befinner seg hjemme i jula, så befinner han seg nå i New York. Forklaringen er lik som i den første, men er litt annerledes. Filmen begynner med at de pakker før de skal på juleferie til Miami, isteden for Paris. Faren trekker ut kontakten til vekkerklokken ved en feil, og de forsover seg igjen. Men denne gangen er Kevin med til flyplassen. Det eneste problemet er at han havner på feil fly. Han havner i New York og foreldrene prøver alt de kan for å finne ham igjen.

Filmen er ganske resirkulert fra den første filmen, og det er jeg enig er ganske dumt, men jeg syntes det ikke gjorde så mye fordi jeg synes filmen er fremdeles ganske god. I den første filmen så fikk vi se hva han gjorde når han var hjemme, men nå får vi se hvordan han klarer seg når han er et sted han ikke er så kjent i.
Vitsene, fellene, problemene og de ulike situasjonene er like som i den første, det vet jeg, men har fremdeles bra skuespill, og figurene er de samme underholdende personene, og det er noen forskjeller i filmen som gjør at filmen får et annet tema enn bare jul og humor. Jeg synes også foreldrene og familien er litt mer frekke i denne filmen enn i den første forresten.

Jeg synes ikke filmen er dårlig, men den er ganske resirkulert fra 1'ern, men det er et problem som oppstår med oppfølgere i filmer. De greier aldri å være like gode som den første. Det er noen ganger det ikke er sant (f.eks. så var "Terminator 2" bedre enn 1'ern, og "Aliens" var bedre enn "Alien"), men for det meste så er oppfølgere ikke flinke nok til å holde seg likedans med den første. Enten så blir de dårligere fordi de er lik 1'ern og man kan nesten gjette hva som kommer til å skje, eller så prøver de noe nytt, som gjør at folk føler at den holder seg for langt unna 1'ern.

Bottom Line: filmen er dårligere enn den første, men jeg synes er god nok. De nye fellene er morsomme, figurene er gøye som alltid og filmen er fremdeles underholdende, hvis du gir den en sjanse.
Karakter: 8/10

Filmanmelderen Roger Ebert ga Home Alone 2: Lost in New York 2 stjerner i boka si "I Hated, Hated, Hated This Movie". Jeg skjønner hvorfor, men jeg har sett filmer som er verre enn Home Alone 2. Jeg synes for eksempel at Home Alone 3 var mye verre enn 2'ern. Jeg kan like så godt anmelde 3'ern for deg slik at jeg kan bli ferdig med Home Alone filmene. Det finnes en fjerde film, men den har jeg ikke sett, og jeg er temmelig sikker på at jeg ikke kommer til å gjøre det heller. For mange åpenbare grunner!

Home Alone 3 handler ikke lenger om Kevin, men om en ny gutt ved navn Alex. Alex får en radiostyrt bil av en dame han har måkt snø for, men denne bilen har egentlig en brikke som er veldig viktig for noen kriminelle som trenger brikken for å gjøre et eller annet topphemmelig. Det er noen år siden jeg så filmen så det er ikke alt jeg husker ved den, men en god del. Alex prøver først å bruke politiet når han ser de kriminelle prøver å lete etter brikken i andre hus, men verken foreldrene eller politiet tror han og det er opp til han og noen "visse" feller å stoppe dem.
Denne filmen er verre enn Home Alone 1 og 2, men skal jeg være ærlig, så er filmen ikke en dårlig film, jeg synes den er ganske grei. Skurkene er litt morsomme, begynnelsen av filmen er litt interessant, men føles ikke ut som en begynnelse til en Home Alone film, men til en slags Die Hard film. Fellene er morsomme, men litt ondskapsfulle. Det er også en del ting som er litt farfetch'd med filmen, men ellers så er filmen ikke så dårlig som man tror.
Jeg vil innrømme at da jeg så Home alone 3 første gang, likte jeg den ikke, men jeg så den igjen for en stund siden og da var den ikke så dårlig som jeg trodde.

Hva bør du se?
Home Alone 1: Ja, definetivt
Home Alone 2: Ja, men det spørs
Home Alone 3: Kanskje
Home Alone 4: Tror ikke det
Første gang jeg så filmen ga jeg den 4/10, men nå så får den 6/10 av meg.

3 kommentarer:

  1. En lang og fin anmeldelse av to av mine favoritt-julefilmer. Spesielt likte jeg den første godt, og da særlig Macauley Culkin og Joe Pesci. Toeren ble litt mer ondskapsfull, og her likte jeg nok Tim Curry som den sleske portieren best. Kan ikke huske å ha sett nummer 3 og 4, men tror ikke det er noe for meg etter å ha lest kritikken din. Håper du kommer med en anmeldelse av "Hjelp, vi må på juleferie snart"! Det er favorittjulefilmen min. Kanskje på tide å se den nå, når det snart er bare to uker igjen til jul?

    SvarSlett
  2. "Hjelp, vi må på juleferie", mente jeg selvfølgelig...

    SvarSlett
  3. Jeg ser feilene med "Alene hjemme 2", men jeg synes den er ganske underholdende allikevel, så jeg kan ikke annet enn å være enig med anmeldelsen din.

    Jeg har ikke sett treeren, men jeg har vanskelig for å forstå hvor mange tilfeldigheter som må til for at bare det grunnleggende i filmen skal godtas: Hva slags grunn i verden skal det finnes for å gjemme hemmeligheter i en radiobil som blir gitt bort til en fremmed gutt?

    SvarSlett