tirsdag 30. november 2010

Leslie Nielsen Tribute.


Leslie Nielsen er ingen fremmed for de som elsker komedier. Han er simpelthen en av de mest underholdene skuespillerne på film. Hans skuespill er morsom, sjarmerende og meget bra. Nå som han er død, føler jeg at det er på tide med en ny type anmeldelse her på Movie Marathon. Dette blir en hyllest til Leslie Nielsen, en av mine favoritt skuespillere. For min hyllest skal jeg anmelde Police Squad filmene og fortelle om litt av hvert av han.

Nielsen ble født 11. februar 1926 og har spilt i over 100 filmer og spilt ca 220 figurer i både film og TV. Han ble født i Regina, Saskatchewan i Canada. Han dukket først opp på et TV-program i 1948 og etter det begynte skuespiller karrieren hans på ordentlig. Nielsens inspirasjon til å bli skuespiller var onkelen hans, Jean Hersholt som har bl.a. spilt i en film fra 1936 kalt "His Brother's Wife."

Som jeg sa så begynte skuespiller karrieren hans etter 1948, men han var med i noen TV-show på 50-tallet før han endelig begynte å spille i filmer. De to første filmene han var med i het "Ransom!" og "The Forbidden Planet" (begge fra 1956). Jeg har ikke sett Ransom, men jeg har sett "The Forbidden Planet." Det er en stund siden jeg så den, men jeg kan si så mye at det ikke var en dårlig Sci-fi film. Jeg husker ikke helt hva filmen handlet om, men det var noe med at Leslie Nielsen (som i den filmen er kommandør John J. Adams) og hans team kom til en planet, og så måtte de kjempe mot et usynlig monster osv. Jeg har ikke tid til å anmelde hver eneste film han var med i for ellers blir jeg aldri ferdig, men dette er bare for å fortelle deg hvilke to filmer han var med i før han begynte å spille i filmer som Naked Gun, Scary Movie etc.
Jeg kan si så mye at Forbidden Planet var god nok, men det spørs hva du syns og om du kommer til å se filmen eller ei.

Selv om Leslie Nielsen har vært med i 100 filmer, så er nok de mest kjente "Airplane", Police Squad filmene og Scary Movie filmene.
Nå som jeg har fortalt litt om hans bakgrunn skal jeg anmelde min favoritt Leslie Nielsen film som er "The Naked Gun." Men før det, Police Squad ("In color")!

Police Squad var en TV-serie som gikk på starten av 80-tallet, noe som ledet til trilogien om mannen med den nakne pistol (The Naked Gun trilogy). TV-serien inneholder kun 6 episoder, så man kan virkelig godt si at dette var en kort TV-serie.
Serien er en parodi på politidramaer og forskjellige krim, og serien handlet om politibetjenten Frank Drebin som skulle løse forskjellige mord/kidnappinger. Hver episode inneholder litt av hvert. Komedie, krim, parodier osv. Serien var morsom, men episodene gjentok vitsene sine mer en gang. Det var ikke dårlig om de gjorde det kun 1 gang, men de bruker nesten alle vitsene om igjen, noe som i min mening er dumt, men det ødela ikke hele showet. Det var ganske morsomt og noen av sakene Drebin måtte løse, fikk deg til å gruble noen ganger.
Bottom Line så er serien fair enough, men du bør ikke se alle episodene på en dag, fordi da blir man fortere lei, så det man helst bør gjøre er å se 1 episode pr. dag og helst se dem med noen venner for det er litt kjedelig å se episodene alene (tro meg!). Karakter for serien: 7/10

Naked Gun filmene er morsomme, men det blir mest fokus på den første filmen. De to andre er nemlig ganske så like 1'ern. Plottet og skurkene og et par av vitsene er litt forskjellig, men de er ellers ganske like hverandre.
The Naked Gun handler om at politibetjenten Frank Drebin får i oppgave om å prøve å stoppe et mordforsøk på dronning Elisabeth 2 når hun kommer på besøk til Amerika. Han er også på jakt etter hvem som er ansvarlig for at politibetjenten Nordberg (O.J. Simpson) kom på sykehuset med alvorlige skader (den scenen hvor du får se hva som skjer med han, som er på begynnelsen av filmen, er en av de morsomste tingene jeg har sett noen gang).

Filmen har en enkel handling, men det er det som er typisk for komedier: Hovedfokuset er ikke på hva filmen handler om, men om figurene og vitsene, som jeg elsker i denne filmen.

Vitsene og figurene i denne filmen er utrolig morsomme og hjelper filmen med å være underholdene fra begynnelse til slutt. Leslie Nielsen tror jeg ikke heller kunne spilt rollen sin som den klumsete Frank Drebin bedre. Han er i likhet med inspektør Clouseau fra filmene om den rosa panteren.
Filmen er i min mening beste Leslie Nielsen film og en av mine favoritt komedier. Mest pga skuespillet og vitsene (særlig vitsene). Er den bra? Ja. Perfekt? Nei, det er en del ting ved den som ikke er helt 100%. Slutten er vel litt overfeiret og kjærlighetshistorien mellom Frank og Jane er ikke akkurat verdens beste kjærlighetshistorie.
Karakter: 9/10
PS: de andre Naked Gun filmene er gode, men dessverre ikke like gode som den første.

Leslie Nielsen døde 28. november 2010, han ble 84 år gammel. Det er pga hans død jeg skriver min hyllest til han hvis du lurer. Jeg syntes han var flink i sine roller, han spilte dem troverdig, var morsom osv. Selv om han ikke var med i mange mesterverk på slutten av livet sitt, så synes jeg fremdeles han er en av de mest underholdene. Det er litt trist å tenke på at en av de morsomste komikerne på film er død, men husk at livet må gå videre. Takk for alt Leslie!

3 kommentarer:

  1. Takk for påminnelsen om Leslie Nilsen og "Naked gun"-filmene! Hvis man liker komedier er den første noe man ikke bør gå glipp av. Fysisk humor og veldig "bløte" vitser. En klassiker!
    Er enig med deg i at han er veldig god til å spille klossmajor. Scenen der han ødelegger et veldig kostbart samleobjekt er et veldig godt eksempel. Takk for god anmeldelse. Ingunn

    SvarSlett
  2. Enig med deg: Leslie Nielsen er en av de store komikerne i vår tid. Det er egentlig litt rart at han skal huskes for komedier, for da jeg var liten ble han ofte type-castet som skurk - både i krimfilmer og i skrekkfilmer. Blant annet spilte han hovedrollen i en sekvens i den første Creep Show-filmen, og da tok han livet av både kona og hennes elsker ved å grave dem ned på stranden, og la dem drukne når det ble flo sjø. Jeg husker også at han var skurk i en Colombo-episode fra tidlig 70-tall. Overgangen til komedie kom da han gikk fra å være mørk til å bli grå i håret, så kanskje det er en del av forklaringen. Den avslappede stilen hans passet perfekt til filmer av typen Naked Gun og Hjelp vi flyr. Hadde han laget mere ablegøyer og spilt med hele kroppen, hadde det kanskje blitt for mye. I grunnen minner han meg litt om Chevy Chase, som har samme likandes måte å være på. Det er litt trist at han er død, men han var jo ikke ung lenger. Heldigvis etterlot han seg mange gode filmer (og noen mindre bra, men det snakker vi ikke om her). R.I.P.

    SvarSlett
  3. Rart... jeg hadde ikke fått med meg at han var død.

    God artikkel :-)

    SvarSlett