onsdag 15. september 2010

Easy Rider.



På 60-tallet var det litt av hvert. For eksempel månelandingen, men her skal vi ikke snakke om det, men om filmer fra 60-tallet. Det har vært filmer som "Fistful of Dollars", "For a Few Dollars More" og "The Good, The Bad and The Ugly" som alle har vært laget av Sergio Leonne, og komedien "It's a Mad, Mad, Mad, Mad World" er også en film fra 60-tallet som også var bra. Men hvis det er noe fra 60-tallet jeg ikke likte, så var det hippie filmen "Easy Rider." Filmen er fra 1969 og er kjent som en "road movie" eller som en kultfilm om hippier. Er du nysgjerrig på hvorfor jeg ikke likte filmen så er det bare å fortsette å lese fordi jeg har en del ting å si om denne såkalte "klassikeren."

For å si det enkelt så handler filmen om to menn ved navn Wyatt og Billy (Peter Fonda og Dennis Hopper) som kjører rundt på motorsykkel og som leter etter amerika, men som de sier de ikke fant. Ikke så rart fordi i hele filmen så kjøper og selger de kokain, røyker hasj og vanker sammen med hippier og gjør egentlig ting som jeg ikke bryr meg om. Mer enn det skal jeg ikke spolere.

Wyatt og Billy synes jeg ligner, kler og oppfører seg som hippier, men de hjelper ikke filmen mye. Grunnen for det er at hele tiden gjennom filmen kjører, røyker og snakker de om ting som ikke interesserer meg i det hele tatt og gjør dumme ting her og der. Jack Nicholson er med som gjesterolle og selv om han er flink i mange andre filmer, så syntes jeg i denne filmen han ikke var noe underholdene eller interessant.

De andre hippiene er kjedelig og for å si det som det er, sangene underholdte meg ikke og historien filmen hadde å fortelle klarte jeg ikke følge med på pga at jeg synes filmen mangler hjerte, spenning og det som skal til for at man orker å sitte gjennom filmen. Kort fortalt: historie jeg hadde null interesse for, figurer som var bånn i bøtta og at filmen var lite underholdene.

Det finnes folk som liker denne filmen, og det har jeg respekt for. Men jeg derimot likte ikke filmen og hippie-tematiserte filmer er bare ikke min greie. Jeg anbefaler ikke filmen, men hvis du liker hippie kulturer, så kan denne filmen være noe for deg. Bottom Line: Dårligste film jeg har sett, ingenting i filmen var etter min interesse.

Karakter: 0/10

2 kommentarer:

  1. En kjempegod anmeldelse av en helt ræva film. Alle hovedrollefigurene er regelrett usympatiske, og sjelden har jeg gledet meg mer over et dødsfall på film som når den verste av dem blir drept mot slutten av filmen. Egoistiske slasker av noen mannssjåvinister, som lot damene forsørge seg og gjøre alt arbeidet, for så å bruke dem til sex i narkorus på kirkegårder. Klart de ikke fant Amerika, når de hadde så mye narko innabords at de ikke så ut av øya på seg. Filmen ble begynnelsen på et livslangt uvennskap mellom Peter Fonda og Dennis Hopper, og ingen av dem levde etter hippie-slagordet om fred, frihet og alt gratis. Tvert imot var den første utrolig pengegrisk og den andre bare opptatt av selvnytelse og å lage bråk. En elendig film!

    SvarSlett
  2. Kan den være dårligere enn RockNRolla? Jeg tviler.

    SvarSlett