søndag 19. september 2010

The Blob.


Når det gjelder filmen som handler om invasjon av romvesener, hva er det som dukker opp i hodet ditt når du hører ordet "romvesen"? Det som folk tenker på først er f.eks. grønne romvesener som har et stort ovalformet hode med store øyne, og som kommer til oss via saucer-shapede romskip og som er fra mars. Men når det gjelder "The Blob" så er det en helt annen historie fordi "The Blob" er nemlig ikke et sånt romvesen som har alle de klisjeéne jeg har nevnt. Den er isteden en klump med slim som ikke har noen øyne eller synlig hjerne og som spiser mennesker og for hvert menneske den får, jo mer rødere og større blir den.
Dagens film er "The Blob" som skal anmeldes og nå er jeg oppe i 20 anmeldelser, så heng på og se hva som skjer.

Filmen handler om en komet som kommer til jorden, og ut av den kommer det en klump med rom-slim som er sulten på mennesker. Jeg har nettopp fortalt hva som skjer med den når den spiser mennesker, men det jeg ikke fortalte er at menneskene blir oppløst hvis de blir tatt av blobben. Får å holde det kort og godt: prøv og forestille deg at du er fanget inne i en stor bolle med gelé, men inni denne geléen så blir kroppen din oppløst og du dør.
Noen ungdommer oppdager blobben og prøver å advare politiet og folket, men ingen tror på dem pga. deres "umodne holdning til samfunnet." Så filmen blir opptil noen ungdommer å redde byen fra å bli tatt over av en stor, rød klump med romslim.

Plottet høres litt rar ut når man tenker på det, men dette er jo en romvesen film, så her kan alt skje. Dette er også et av de første filmene som hadde ungdommer i hovedrollen fordi på 10-50 tallet, så var det mer vanlig at filmene skulle ha voksne som hovedpersoner.
En av ungdommene er spilt av Steve McQueen som er en av hovedgrunnene til at jeg liker filmen så godt. Han spiller troverdig og du føler at han ikke vil bli spist av blobben. Selv om han spiller ungdom, så var han allikevel 28 år når han spilte i filmen. De andre skuespillerne er også flinke, men Steve McQueen og blobben er dessverre de som stjeler showet, så du gir ikke like mye sympati til alle figurene når det er Steve og blobben som gir deg mest oppmerksomhet.

Filmen er fra 1958, og alt ved filmen er også i 50-talls stil. For eksempel så er klærne, bilene, bygningene/husene og måten folk snakker på 50-talls. Alt er så 50-talls at det har på en måte blitt om til sin egen klisjé.
Selv om skuespillet er bra, så er det noen ganger at spesialeffektene ser bra ut, men noen ganger kan man se at noe er papp eller kunstig. Men det gjelder å huske på at dette var før i tiden og da hadde man ikke CG eller noen lignende spesialeffekt.
Hvis det var en ting med filmen jeg ikke var fornøyd med, så var det at man ikke fikk se at folk ble oppløst inne i blobben. Man fikk se at folk ble tatt av blobben og at blobben var på noen, men det jeg mener er at man ikke fikk se hvordan man så ut inne i blobben når du ble spist og var på vei til å dø. Filmen inneholder også lite skrekk til å være kategorisert som en Sci-Fi-horror film, men til gjengjeld så er det spenning i filmen og du føler hvordan situasjonen er på bygda når blobben angriper den.

Bottom Line: Filmen er ellers kjempegod og min favoritt "Alien-Invader-Movie. Simpelthen en klassiker!
Karakter: 8/10 (God).

1 kommentar:

  1. Denne anmeldelsen likte jeg, og det samme gjelder selve filmen! Det var en artig effekt å fargelegge ordet grønn en gang (når grønne marsvesener nevnes), for så å "highlighte" blobben med rødt. Jeg syns filmen var mer trivelig enn skremmende, og det var jo artig at Steve McQueen var med. Han var blant favorittene da jeg var liten, men etter hvert har jeg kommet til at han egentlig spiller seg selv i alle roller - omtrent som Sly Stallone. Ikke noe feil med det - begge er trivelige karer som det alltid er artig å tilbringe tid sammen med. Omtrent som deg og bloggen din, med andre ord. Jeg henger med, også i fortsettelsen!

    SvarSlett