torsdag 2. september 2010

Toy Story 2.


Etter "Toy Story" og "A bug's Life", kom den uventende oppfølgeren Toy Story 2, som i dag er Pixars tredje film i serien. Toy Story 2 er definetivt en av de oppfølgerne som ikke er minst 2 karakterer dårligere enn den første, men nesten like god som 1'ern selv.
Før vi setter i gang med anmeldelsen så må jeg bare få sagt at Toy Story 2 var faktisk den første filmen jeg så på Kino, så det er mye nostalgi for meg med Toy Story filmene.
Nok om det, la oss sette i gang. Filmen er fra 1999 dvs. 4 år etter Toy Story 1.

Plott: Du husker vel at i den første filmen så var det mer om Buzz og Woody måtte redde ham fra Sid? Denne gangen er det motsatt, bortsett fra at Sid ikke er med i denne.
Filmen begynner med at det er et hagesalg foran Andys hus og Woody blir ved en feil kidnappet av en grådig samler ved navn Al som også er innehaveren av "Al's Toy Barn"(I den første filmen var det en reklame som innvolverte Buzz Lightyear og på slutten av reklamen, rakk man å lese at det sto at leken var fra Al's Toy Barn). Buzz bestemmer seg for å gjengjelde tjenesten Woody gjorde med han (som var å redde han fra Sid) og skal redde Woody fra Al. Noe som vanlig er vanskeligere enn forventet.

Det som er innteressant med filmen er at i den forrige filmen så fikk vi vite mer om Buzz enn Woody, men i denne filmen så får vi vite mer om Woody enn Buzz. Vi møter for eksempel 3 nye figurer som er andre Woody figurer bl.a. Bullseye som er Woodys hest, Jessie og Stinky Pete.
Men det er ikke bare Woody figurer som er med, det er også en Barbie figur med og Zurg som er Buzz' verste fiende, men han dukker ikke opp før litt senere i filmen. Han er også med litt på begynnelsen av filmen (ikke for å spolere så mye, men der du først ser han i er et videospill som Rex spiller).
Skuespillerne er som vanlig like flinke, animasjonen er på sin plass og det er egentlig ikke så mye galt med den. Bortsett fra at den føles litt predictable ut siden man føler at man vet hva som skjer på visse scener i filmen. Ellers er alt kjempebra og jeg kan ikke komme på noe mer som er i veien enn det.

Bottom Line: Bare en halv karakter fra å være like god som Toy Story 1. Toy Story 2 utvikler historien videre, vi blir mer og bedre kjent med figurene og filmen er fylt med action, humor og spenning som er nok til at vi ikke kjeder oss.
Karakter: 9,5/10 (God).

1 kommentar:

  1. Endelig en som er enig med meg: Toy Story 2 er ikke bedre enn den første Toy Story-filmen. Selv om det er en veldig god film, var den teknisk bare litt bedre enn den første, og jeg følte ikke på samme måte at jeg så noe helt nytt innen filmkunsten. Dessuten fikk jeg ikke like stor sympati for figurene i toeren: høyere tempo og mer action ga kanskje mindre oppmerksomhet om forholdet mellom figurene. Artig at du husker at dette var den første filmen du så på kino. Den første jeg kan huske at jeg så var en film om Hoppalong Cassidy i Øvre Årdal da jeg var 5-6 år (rundt 1970). Den får karakter 3 - Toy Story 2 får tre ganger mer. Takk for nok en fin anmeldelse! Ser fram til anmeldelsen av Toy Story 3, som jeg ikke har sett ennå. Du røper ikke så mye i anmeldelsene dine, så det går nok bra.

    SvarSlett