tirsdag 23. november 2010

Cloverfield.


Du husker sikkert fra min forrige anmeldelse (Trolljegeren og Gutten som kappåt med Trollet) at jeg nevnte "Cloverfield." Siden den er i samme kategori som Trolljegeren, så tenkte jeg å gjøre en kort anmeldelse av den i dag. Vi kjenner til mange filmer som har kjempemonstre som f.eks. Godzilla, King Kong osv. Og Cloverfield er et eksempel på en slags hyllest til kjempemonstre. Men spørsmålet er om filmen er god/verdt å se.
Kort svar: opp til deg.
Langt svar: Les dette.

Det er egentlig ikke så mye å si om denne filmen. Det er for det meste en film om en by (New York i denne filmen) som blir angrepet av noe som ikke er fra denne verden. Vi får ikke se monsteret i starten så gjennom filmen, er vi dømt til å følge noen folk som prøver å flykte fra alt kaoset. Filmen er filmet i 1 person perspektiv, så kameraet føles ut som en egen figur. Vi blir fulgt med rundt og får oppleve alt kaoset som foregår.
Filmen er på en måte en dokumentar, men filmer som denne blir gjerne kategorisert som en "Mockumentory" (En film som kunne vært med ekte hendelser i, men alt er funnet opp).

Filmen i min mening er egentlig ikke spesielt god pga at jeg føler at jeg ikke ble så godt kjent med alle figurene i filmen. Det er normalt med film at vi begynner med å introdusere figurene i filmen så vi skal bli kjent med dem å få sympati for dem, men i denne føles det ut som om filmen er i hastverk og klarer ikke sitte stille i noen få enkle minutter. Og da føler jeg at jeg ikke får nok tid til å være sammen med hovedpersonene i filmen.

Jeg synes også filmingen var litt små dårlig og skjelvende fordi mesteparten av filmen så føles det ut som om det er jordskjelv hele tiden. Kameramannen føler jeg da ikke holder den godt nok og da får man ikke med seg så mye av det som skjer rundt i filmen.

Når det gjelder monstrene i filmen så var de OK. De er ikke like kule som Godzilla eller King Kong, de ser bare ut som et sånt vanlig monster en unge kunne sett under sengen sin eller i skapet. Den største mener jeg da, de små ser ut som muterte edderkopper.

Min mening med filmen er at den er Ok, men ikke noe spesielt. Jeg tror jeg foretrekker "Trolljegeren" by far eller å se "The Blair Witch Project" fordi det jeg har hørt med den er at man ikke ser monstrene i filmen i det hele tatt, bare resultatet etter angrepet. Jeg anbefaler deg ikke helt å se filmen, men den er ikke så dårlig heller.
Karakter: 5/10

1 kommentar:

  1. En fin anmeldelse av en film jeg nok likte litt bedre enn du gjorde. Selv om det er to år siden jeg så filmen, husker jeg godt handlingen ennå - og det er et godt tegn. I sjangeren "found footage"-filmer rangerer jeg denne helt i toppen, sammen med Trolljegeren og Blair Witch Project (og langt, langt over filmen Cannibal Holocaust, som bare var ekkel og ondskapsfull). Selv om jeg som sagt ikke er helt enig i karakteren, ser jeg at du har dine grunner for ikke å like den. Film er en subjektiv opplevelse, og din vurdering er like god som min. Takk, nok en gang, for en interessant og spennende filmblogg. Jeg leser den gjerne, og liker å få lange svar på spørsmålene du reiser.

    SvarSlett