søndag 7. november 2010

The Nightmare Before Christmas.


Siden Halloween er over og det snart nærmer seg jul, så har jeg tenkt å anmelde en spesiell film. Filmen heter "The Nightmare Before Christmas" og er laget av Tim Burton. Tim Burton har bl.a. laget filmene Edward Saksehånd, re-maken til Charlie og sjokoladefabrikken og en kortfilm som heter Vincent. Tim Burtons filmer er for det meste mørke og goofy, så du får en slags dyster stemning når man ser en film av han. I dag skal det anmeldes en film som har det meste av Tim Burtons filmstil. Filmen er kategorisert som en julefilm, men jeg får egentlig mer Halloween stemning av å se den enn julestemning. Derfor har jeg bestemt meg for å anmelde denne filmen midt i mellom Halloween og Jul. Kos deg med anmeldelsen. Sangene er laget av Danny Elfman som har bl.a. laget musikken til "The Simpsons."

Filmen begynner med en sang som heter "This is Halloween" som i min mening er den beste sangen i filmen. Den er catchy, får den på hjernen i flere timer og har også blitt fremført av Marylin Manson i en black-metal stil (http://www.youtube.com/watch?v=jU6iP0WLsU8).
Tilbake om filmen: Filmen handler om Jack Skelington som er lei av å kun feire Halloween. Etter en byfest havner han i en merkelig skog som har dører til alle helligdager som fins. Han kommer ved en feil inn til juleland og etter å ha sett dette stedet, bestemmer han seg for å introdusere helligdagen for de andre Halloween'erne. Problemet er at han ikke forstår konseptet og når han prøver å spre sin versjon av jula, utsetter han folket på jorda i fare og får nesten julenissen drept av Oogie Boogie-Man. Kan han redde julen? Det skal jeg ikke spolere.

Filmen er for det meste en musikal fordi det er mange sanger i filmen (noen av dem bra og catchy, noen av dem litt kjedelig og lange). Skuespillerne er flinke til å spille rollene og stop-motion animasjonen er veldig bra. The Nightmare before Christmas greier å skape to helligdagsstemninger, noe som er meget bra, men det er litt vanskelig å si hva slags helligdag det er mest av i filmen. For meg føles det ut som om filmen er 50 % Jul og 50% Halloween, så jeg vil ikke akkurat kalle det en julefilm hvis Halloween er også med. Det jeg mener er at det er vanskelig å bestemme seg for når man bør se filmen, enten om den skal ses i desember eller i oktober (derfor velger jeg noen ganger å se filmen i november som er midt i mellom Jul og Halloween).
Nightmare before Christmas forteller ellers en god historie og gir deg en god følelse etter å ha sett den. Det er også noen figurer i filmen som er enten ikke interessante eller ikke med nok. Det er noen figurer f.eks. som bare føles ut som rekvisitter fordi de gjør ingenting og har ikke så mye med plottet i filmen å gjøre (søppel monsteret derimot og mannen fra kloakken bare for å nevne noen), men så er det noen figurer som jeg syntes var kule som jeg føler kunne vært noen av hovedpersonene i filmen (eks: slangemannen, klovnen og monsteret under sengen som bare dukker opp i den første sangen i filmen).
Kjærlighetshistorien mellom Sally og Jack var heller ikke interessant nok for meg. Jeg bare syntes den var litt klisjé, liksom at jeg har sett slike "love-stories" før og som jeg i dag ikke bryr meg om. Ikke ta det personlig det er fint med romanse i noen filmer, men ikke i alle.


Bottom Line: Filmen er veldig god, men ikke helt perfekt, har noen fine og catchy sanger og gir deg to fine helligdags-stemninger på en gang. Filmen blir bedre med alderen og viser at selv Halloween'ere kan feire jul. De må bare forstå den ordentlig. Det hjelper heller ikke fortelle deg hvor god filmen er fordi det er en av de filmene man er nødt til å se for å tro.
Karakter: 8,5/10
PS: Bandet "Korn" har også gjort en metal-versjon av en sang
(
http://www.youtube.com/watch?v=rve7Po5aKFw).

1 kommentar:

  1. Nok en super anmeldelse! Denne gangen likte jeg spesielt godt lenkene til Marilyn Manson og Korn på Youtube. Først fulgte jeg linkene og så videoene, deretter kjøpte jeg sangene på Itunes. Jeg sitter faktisk og koser meg med MM nå, mens jeg skriver kommentarene. Det er fint at du krydrer historiene med fakta om for eksempel Tim Burton og Danny Elfman (som forresten har laget veldig mye fin filmmusikk til mange kjente og gode filmer). Jeg likte nok denne filmen enda bedre enn du gjorde, og gir derfor 10.

    SvarSlett