onsdag 17. november 2010

Gutten som Kappåt med Trollet + Trolljegeren.



Når det kommer til eventyr så synes jeg de med trollene er de beste. Hvorfor? De eventyrene er som regel de skumleste og mest interessante, de er fortalt på den måten som skaper spenning og eventyr aktig stemning og fordi trollene er større enn trær og kan knuse nesten alt de kommer over. Det er litt vanskelig å forklare hvorfor troll er så interessante og skumle. Det er nesten noe man er nødt til å finne ut selv fordi her på Movie Marathon er det ikke så enkelt å forklare visse ting som hvorfor Troll er skumle, men da jeg var liten syntes jeg tanken på et svært beist som bodde i fjell og som kunne knuse trær og hus var skummelt. Nå som Trolljegeren har kommet på kino og fordi jeg elsker eventyr med troll i, så tenkte jeg det var på tide med en skikkelig troll-anmeldelse. Før jeg begynner å anmelde Trolljegeren, vil jeg først annmelde en kortfilm av Ivo Caprino som heter "Gutten som Kappåt med Trollet."

Gutten som kappåt med Trollet er et eventyr som ble gjort om til film i 1967. Som jeg sa er kortfilmen laget av Ivo Caprino og det går ann å se den i DVD-samlingen "Caprinos Eventyrlige Verden." Dette er også den eneste filmen med troll i og er den siste kortfilmen som ble laget før Flåklypa Grand Prix ble laget.

Filmen begynner først i et vertshus hvor Talg-Peter (Claes Gill) blir utfordret til å spise et stearinlys for å kunne få en dram. Etter utfordringen forteller han til de folka et eventyr, mens Asbjørnsen (Harald Heide Steen) sitter i bakgrunnen og noterer det Talg forteller.
Eventyret handler om en bonde som har 3 sønner. Siden de ikke gjør noe hjemme, ber han dem om å hogge nede i skogen etter ved. Men hovedproblemet er at et Troll bor nedi skogen og truer med å drepe alle som hogger i skogen hans. Etter at Per og Pål har prøvde seg, prøver Askeladden. Etter å ha lurt trollet til å ikke drepe han, blir Askeladden ført til Trollets hi og der har de en spise konkurranse.

Eventyret er for det meste om at Askeladden lurer trollet for å så kunne ta gullet hans, slik at bonden kan få betalt unna sin gjeld (til kongen tror jeg). Filmen er veldig kort, så jeg beklager hvis jeg spolerte slutten, men det er egentlig ikke så mye å si til en så kort film. Den fungerer i det minste. Den har bra skuespill, skaper en god norsk-eventyr-aktig stemning og gir meg alltid en god følelse etter å ha sett den. Det som kanskje var litt dumt var at trollet ikke var skummelt, men allikevel var han flink. Han oppførte seg som trollet i det originale eventyret og for alt jeg vet, så følger denne filmen eventyret ganske nøye.
Kortfilmen er god og jeg anbefaler deg å se den hvis du ikke har gjort det ennå (som jeg sa så kan du få tak i den i Caprinos eventyrlige verden).
Karakter: 9,5/10

Nå er det på tide å anmelde hovedfilmen i anmeldelsen!
Etter Gutten som Kappåt med Trollet, så kom det egentlig ingen flere gode trollfilmer på en stund. Det kom en filmserie i USA som het "Trolls", men de ligner overhode ikke på noen fra de norske folkeeventyrene. Jeg tror den siste gode trollfilmen jeg så var i en norsk film som het "Det var en gang" som hadde med eventyret "Trollene fra Hedalskogen." Jeg vet ikke om den har kommet på DVD, men jeg husker jeg ble redd for trollene i den filmen da jeg var barn og at den kanskje var god. Det var ikke før i 2010 hvor det endelig kom en ny god trollfilm som het "Trolljegeren." 2010 vil nok bli husket på som trollåret fordi denne filmen var overraskende god til å ha troll i, og som brukte nesten samme filmstil som "The Blair Witch Project" og "Cloverfield". Filmen er laget av André Øvredal.

Filmen handler om et dokumentarteam som følger etter en mann de mistenker for å jakte på bjørn, men det viser seg at denne mannen (som heter Hans spilt av Otto Jespersen) jakter på noe MYE større enn det. De overtaler han til å få være med når han skal jakte på det han egentlig er ute etter (som er Troll), men det kan vise seg å bli farlig.

Filmen oser med norsk fjell og natur og gir meg en norsk stemning når jeg ser filmen.
Otto Jespersen spiller ikke komiker i filmen, men replikkene hans får selv de farligste situasjonene til å virke morsomme når han sier noe som "tror du det har vært ekorn som har vært på fære her eller?" Selv om Otto Jespersen og trollene er de som stjeler showet, så synes jeg allikevel dokumentarteamet (som er spilt av Glenn Erland Tosterud, Johanna Mørck og Thomas Finn Larsen) er flinke de også, bare ikke på samme underholdningsnivå som Otto og trollene. De spiller rollene sine troverdig å gjør filmen mer ekte.
Manuset er bra skrevet og filmen inneholder mer enn bare troll og norsk natur. Filmen har også eventyr trekk som at tallet 3 dukker opp ofte. For eksempel så er det 3 studenter etter Hans, det er 3 sauer/bukker på broa når de skal jakte på Raglefanten og Tusseladden som har 3 hoder.

Når det gjelder trollene så har jeg bare en setning å si: De var fantastiske!
André Øvredal har virkelig gjort en god jobb med å fremstille dem så realistisk så mulig. I filmen blir de fremstilt som at de er dyr, noe som er interessant, fungerer ganske bra og når jeg så trollene første gang, ble jeg imponert og småredd. De snakker ikke, har ikke på seg klær osv. Til å være dataanimert, så så de nesten like ut som trollene fra eventyrbøkene og med filmingen så føles det ut som om du er i filmen når trollene kommer, noe som skaper en skrekkfilm aktig stemning. Trollene skrek kanskje litt mye, men det tror jeg er for å indikere at de er dyr. Her er et spørsmål: Hvordan ville du følt deg for eksempel hvis du gikk i skogen midt på natten og så plutselig så du en skapning som var større enn trærne og kom løpende mot deg? Jeg vet ikke med deg, men jeg hadde løpt for livet.

Bottom Line: Jeg elsket denne filmen. Den har en norsk folkestemning og er både spennende, skummel, morsom og meget troverdig. Du bør for all del se filmen hvis du ikke har gjort det ennå (filmen er også inne på listen min som en av de beste filmene jeg har sett).
Karakter: 10/10

Annet:
- André Øvredal har også laget en kortfilm som het "Brukerstøtte" og han takket for de som leste eventyr for ham da han var barn på slutten av filmen.
- I Gutten som Kappåt med Trollet, så var det slik at under filmingen så fikk Claes et tilbud om å spise en ostespesiallaget stearinlys isteden for et ekte stearinlys, men Claes insesterte på å spise et ekte, så i filmen så spiser han faktisk et ekte stearinlys og drikker ekte dram, noe som førte til at han tilbrakte timesvis på toalettet etter filmingen.
- Det var mange eventyr referanser til Trolljegeren. Bl.a. Gutten som kappåt med Trollet, på en måte Dovregubbens hall, De 3 bukkene bruse + at Robert stoltenberg og Knut Nærum er med som en birolle i filmen.

3 kommentarer:

  1. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  2. Enig med deg: Trolljegeren er kanskje den beste filmen jeg har sett i 2010 (og jeg ser hundrevis av filmer i året). Kanskje er det tidenes beste norske film (i konkurranse med Flåklypa Grand Prix og Ni liv). Noe som var spesielt artig med filmen for meg, var at den tok utgangspunkt i Volda (hvor jeg er fra) og at en stor del av handlingen foregikk i Utladalen (ved Øvre Årdal, hvor jeg bodde da jeg var liten). Jeg kan ikke huske noen annen film som har brukt vestlandsnaturen så godt i handlingen som denne filmen, og det inkluderer også bruken av skyer og "pisseregn" (som vi sier i Volda). Otto Jespersen var fantastisk god i hovedrollene, men de tre "ukjente" skuespillerne i film-crewet var ikke mye dårligere. Bruken av Knut Nærum og Robert Stoltenberg i mindre biroller var derimot ikke helt vellykket. De var ikke troverdige som henholdsvis driftsoperatør ved kraftverk og polsk transportarbeider, og tok meg ut av handlingen fordi disse representerte komiske innslag i en ellers troverdig film. Jeg syns ellers at manusforfatteren brukte referanser til eventyrene på en nøktern og morsom måte, og at filmen bidro til å utvikle mytene om troll på en ny og spennende måte (som at de liker å tygge på bildekk og at kraftlinjer egentlig er strømgjerder mot troll). Selvsagt elsker jeg Ivo Caprinos klassiker også. Jeg gir 10 til begge. Jeg likte forresten "bonusfaktaene" som kom på slutten av en fin anmeldelse. Takk for opplysningene, og for underholdningen!

    SvarSlett
  3. Dette er det beste blogginnlegget du har skrevet noen sinne, mener jeg. Det er veldig interessant å lese og inneholder mye god og riktig informasjon, var bra skrevet og anmeldte to filmer som ligger litt utenfor allfarvei, men som fortsatt fanger interesse. Men Otto Jespersen er egentlig komiker; det er det eneste jeg har å rette på.

    PS: Jeg anbefaler deg å ikke endre skriftfargen. Når man abonnerer på det i Google Reader blir det litt slitsomt å lese i grønt på hvitt.

    SvarSlett