fredag 8. oktober 2010

Halloween-A-Thon del 1: Creepshow 2.


Du husker sikkert min anmeldelse av "Creepshow," gjør du ikke? Vel det finnes en til og den heter Creepshow 2. Dette tror jeg er den eneste oppfølgeren til den originale Creepshow fordi det finnes flere, men hverken George A. Romero og Stephen King hadde noe med dem å gjøre.
Siden det nå er Oktober, så blir det bare skrekkfilmer som blir anmeldt her på Movie Marathon helt frem til Halloween. Velkommen til "Halloween-A-Thon."

I Creepshow 1 så husker du at det var 5 skrekkhistorier, men i denne filmen, så finnes det kun 3. De heter "Old Chief Wodd'n Head", "The Raft" og "The Hitchhiker."

Old Chief Wood'n Head handler om en fyr som driver en butikk som har en indianer statue laget av tre utenfor. En dag så blir eieren drept av 3 kriminelle, men så (av magi?) kommer indianeren til live og dreper kriminelle 1 etter 1. Denne episoden er faktisk ganske bra til å være den første pga god skuespill, interessant historie og god spesialeffekt med indianeren laget av tre til å bevege seg.

The Raft handler om noen tenåringer som drar for å bade ved en innsjø. Men det de ikke vet er at det er et monster i sjøen som venter på å få spise mennesker. De finner ut at monsteret ikke når dem på en brygge og deres mål er å komme seg tilbake til bilen uten å bli tatt av monsteret. Denne episoden er skumlere enn den første episoden, noe som er bra fordi Old Chief var ikke spesielt skummel.
Men the Raft er ikke helt perfekt episode heller. Grunnen er at på slutten av the Raft så greier en av tenåringene å rømme tilbake til stranden og da kaster monsteret seg over han. Mitt spørsmål er "hvorfor gjorde monsteret det ikke helt fra starten av på bryggen?" På slutten så ser vi nemlig tydelig at monsteret greier å kaste seg langt over stranden og brygga er ikke så stor den heller. Brygga var omtrent halvparten så stor som stranden, så det virker på meg som om det er en feil ved episoden.

The Hitchhiker er den skumleste episoden av alle. Den handler om en dame som kjører over en haiker som står ved veien og han kommer tilbake som spøkelse for å hevne seg over hun. gjennom episoden ser han vanlig ut, men det som gjør episoden ekkel er at utover episoden så blir han rødere og eklere jo lenger episoden holder på. Det som jeg ikke likte med denne episoden er at damen oppfører seg som en idiot fordi hun skyter haikeren mange ganger. Jeg vet at hiun gjorde det bare for å forsvare seg, men jeg ble irritert over at hun burde skjønne at etter et par kuller er skutt på han, så nytter det ikke mer å skyte han.

Det er litt dumt at denne filmen hadde færre episoder enn den første, men til gjengjeld så var disseepisoden lengre enn de i Creepshow 1, men er ikke spesielt bedre enn dem.
Min konklusjon med filmen er at skuespillerne er flinke og troverdige, men episodene var ikke fullt så gode som de i den første og jeg skulle ønske det var også 5 episoder i Creepshow 2 enn 3 episoder.
Hvis du lurer på det så er min favoritt episode "Old Chief Wood'n Head" på grunn av bra skuespill, god historie den hadde å fortelle og bra spesialeffekt for å få Old Chief til å bevege seg.
Karakter: 8/10

1 kommentar:

  1. Etter å ha lest dette blogginnlegget, gleder jeg meg virkelig til de neste som kommer i serien Halloween-A-Thon. Jeg husket i utgangspunktet ikke episodene i denne filmen, men etter å ha lest oppsummeringene dine husker jeg dem meget godt. Den som sitter friskest i minnet for meg er den midterste - den om innsjøen. Jeg syns ikke det gjør noe at det er noen logiske feil hist og her - denne sjangeren er langt på vei bare tull og tøys, selv om det på overflaten er skrekk og gru. Dette er horror til å bli i godt humør av, for å si det slik. Enig i karakteren, forresten.

    SvarSlett