torsdag 14. oktober 2010

Halloween-A-Thon del 3: Night of the Living Dead.



Du har sikkkert lest i noen av mine anmeldelser at jeg har nevnt ordet/skapningen "Zombie." Hvis du ikke vet hva det betyr, så la meg forklare det slik:
Ordet Zombie (eller Zombi) betyr det en som er død, men i live, "living dead." Levende død kropp som gjenopplives av en overnaturlig kraft. Ordet Zombie skal også komme fra nzambi, som på kikongo betyr "ånden til en død person." I alle filmer har de ikke noe mål bortsett fra at de er dømt til å drepe og spise mennesker. Zombiene vil egentlig ikke gjøre det fordi de er skapt fra for eksempel et virus som først dreper zombien når den først er menneske, og som etterpå forvandler dem til et levende, fryktinngytende lik. Det finnes mange forklaringer til hvordan Zombiene har blitt til, men den mest vanlige forklaringen jeg har hørt er at de er skapt fra et virus som ikke finnes i virkeligheten (takk og lov!). Zombiene kan spre seg fordi hvis du og/eller flere blir bitt av en Zombie, så blir dere også om til Zombier etter en stund. Helt til slutt før jeg begynner å anmelde må jeg bare få sagt at hvis Zombien(e) får tak i deg, så blir du revet i stykker og spist mens du ennå er i live. Noe som er meget smertefullt (man forestiller seg det når man ser Zombie filmer).

Filmen som jeg skal anmelde i dag er den første kjente Zombie filmen som er laget av en av mine favoritt regissører, "George A. Romero." Det har sikkert eksistert noen Zombie filmer fra før, men dette var den som satte i gang Zombie-franchisen på en god og ordentlig måte. Filmen heter "Night of the Living Dead" og er fra 1968 (folk ser på denne som den siste svart-hvit filmen).

Filmen begynner med en bror og søster som besøker sine foreldres grav. Etter at broren hennes har fortalt en spøkelseshistorie, så dukker en Zombie opp. Zombien dreper broren og søsteren flykter til et hus litt lenger borte. Flere folk flykter til huset fordi det viser seg at en Zombie-spredning er løs og folk prøver så godt de kan for å overleve. Det eneste problemet er at de ikke klarer å samarbeide.

Filmen er flink til å vise at folk er redd for å bli tatt av Zombiene og at folk begynner å gjøre alt de kan for å overleve selv. Til og med kanskje drepe andre for å ha en sjans mot Zombiene som kan praktis talt ta over verden hvis de blir for mange. Selv jeg hadde kanskje blitt som folka i filmen hvis jeg en dag fikk høre at en Zombie-epedemi hadde begynt. Jeg ville skaffet mat, våpen osv.
Skuespillerne er flinke til å være paranoide, men det er noe av skuespillet som er dårlig i filmen. Jeg må også få sagt at filmen ser litt billig ut og Zombiene ser ikke helt ut som lik, eller som de Zombiene vi ser i dag på filmer, spill osv. De ser heller ut som vanlig, levende folk som har bare tatt på seg blek hvitmaling i fjeset. M.A.O. "Cheap-Looking Zombies."

Bottom Line: Filmen er ganske god, men perfekt er den ikke. Jeg har respekt for "Night of the Living Dead" for å være den første kjente Zombie-filmen, men det er et par ting ved den som ikke er bra. Alt annet er ellers på sin plass. Filmen har også en følelse av at man er i et mareritt pga en del skumle og ekle ting i filmen (som den scenen hvor søsteren finner et lik i andre etasje i huset).
Hvordan Zombiene ble til i denne filmen: Tror det var et eller annet snakk om en "Venus-stråle" eller an gass, men jeg husker ikke det helt.
PS: Bildet under coveret til filmen er ikke fra filmen, men som et eksempel på hvordan en "Zombie" kan se ut.
Karakter: 8/10

1 kommentar:

  1. Litt mer om zombier: Forestillingen om at det finnes zombier, levende døde, stammer visstnok fra voodoo-kulturen på Haiti. Også noen sør-afrikanske stammefolk trodde på slikt før det ble kjent i vestlige bøker og filmer. De første bøkene om dette kom på slutten av 1920-tallet, men det var George A. Romero som la grunnlaget for alle senere zombie-filmer og dagens oppfatninger om hva zombier er da han laget den filmen du anmelder. Jeg er helt enig med vurderingene dine. Som film er den variabel, men som historisk dokument og trendsetter er den uvurderlig. Selv liker jeg bedre zombier på speed (som i Dawn of the Dead) eller komiske zombier (som i Shaun of the Dead), men disse hadde ikke vært mulige uten George A. Romeros første film. Takk for nok en god anmeldelse!

    SvarSlett