søndag 17. oktober 2010

Halloween-A-Thon del 4: Dawn of the Dead.



Fra forrige anmeldelse så fortalte jeg hva en Zombie er og hva den gjør, men jeg fortalte ikke absolutt alt om Zombiene. Jeg glemte et par ting jeg skulle ha sagt, men her er resten fra det jeg hadde å si:
Zombienes fordel er at hvis de blir for mange, så har de en sjanse for å ta over jorden, men de går så sakte, at man kan løpe fra dem.
Hvis man også skal drepe en Zombie, så hjelper det ikke å skyte dem på beina, hjertet, brystet, magen osv. Man skal skyte dem i hodet fordi det er der viruset holder til (hjertet og milten er ikke de viktigste kroppsdelene til en Zombie, men hjernen). Zombiene vet heller ikke hvordan de skal bruke våpen som pistoler, kniver eller noe av det. Det eneste våpenet de har er tennene, som sprer viruset.

I dag er det på tide å fortelle om oppfølgeren til Night of the Living Dead som heter "Dawn of the Dead." Filmen kom 10 år etter og tar ikke plass etter Night of the Living Dead. Filmen denne gangen handler om noen nye overlevende fra en ny Zombie-epedemi. Filmen begynner i en bygning og 4 overlevende, Roger, Stephen, Peter og Francine flykter via hellikopter til et kjøpesenter.
Gjennom filmen får vi se hva disse folka gjør, mens Zombiene kruser rundt på kjøpesenteret. De overlevende tar å stjeler mat, spiller videospill og gjør masse forskjellig tull. Ideén er faktisk interessant, at man har et helt kjøpesenter for seg selv er jo som å være i Willy Wonkas sjokolade fabrikk. Du skjønner sikkert at når det er en Zombie-epedemi i filmer, finnes ingen regler lenger. Du trenger ikke betale for ting, du kan drepe og stjele osv. fordi politiet og militæret er jo blitt om til Zombier, så lovene er ubrukelige kan man si. Folk prøver jo også å gjøre alt de kan for å overleve.

De 4 hovedpersonene i filmen er perfekt. De spiller bra og troverdig og du føler sympati for dem fordi du blir så kjent med dem, at du føler at du ikke vil se dem bli tatt av Zombiene. Du vil se dem leve og komme seg vekk i live.
Filmen holder seg ikke hele tiden på nivået at man skal se dem ha det gøy, fordi det kommer scener i filmen der de får problemer, eller må finne ut hvordan de skal overleve og flykte fra Zombiene (de skjønner litt senere i filmen at de må vekk fra kjøpesenteret før eller senere).
Filmen er simpelthen et mesterverk og det er vanskelig for meg å finne noe å pirke på i filmen.

Burde jeg gi meg nå eller fortelle at det finnes en re-make?
Det er sant. Det finnes en re-make som har samme tittel.
Filmen handler også om noen overlevende som flykter til et kjøpesenter, men forskjellen her er at Zombiene kan løpe og det er flere overlevende i filmen. Dette er litt dumt i min mening fordi i Dawn of the Dead (1978), var det greit at det var så få personer fordi da hadde man mer sympati for dem og ble virkelig godt kjent med dem, men i denne re-maken er det så mange å følge med på at man ikke viser like mye sympati for alle de overlevende.

Jeg syntes også det var dumt at Zombiene løp fordi er ikke det meningen at Zombier er levende lik og som ikke er i stand til å løpe fordi dem er på vei til å råtne?
Filmen er skuffende enn '78 versjonen, men er ellers lik den eldste, og er litt skumlere og har flere eksplosjoner enn '78 versjonen.

Det her er som en sammenligning av gammel og ny, men når alt kommer til alt så synes jeg den eldste er den beste. Jeg liker begge filmer, men i min mening er den eldste mer interessant enn den nye.
Karakter til den eldste Dawn of the Dead: 10/10
Karakter til den nye Dawn of the Dead: 7/10

1 kommentar:

  1. En super anmeldelse! Da jeg skrev den forrige kommentaren min (til Night of the Living Dead) hadde jeg glemt at zombiene kun løp i remaken, og at det var selve antallet av zombiene som var problemet i originalen. I likhet med deg likte jeg denne enda bedre enn NotLD, men jeg likte nok remaken enda bedre. Uansett skriver du spennende og argumenterer godt for de karakterene du lander på, og i subjektiv oppfatning av hva som er godt og dårlig er det ingen som har rett. Ser fram til de neste innleggene i Halloween-A-Thon-serien din!

    SvarSlett