lørdag 30. oktober 2010

Halloween-A-Thon (Siste del): Halloween.


Velkommen til siste del av Halloween-A-Thon. For i år anmeldte jeg oppfølgeren til Creepshow, 2 Zombie filmer, En ond klovn film, en parodi på vampyrer og nesten alle Friday the 13th filmene. I dag er det på tide å anmelde hovedfilmen i marathonet som typisk nok heter "Halloween." Filmen er blitt omtalt som en av de første slasher filmene laget, men jeg vet at det ikke er helt sant fordi det har eksistert noen andre slasher filmer som kom før det (f.eks." Motorsagmassakren"). Før vi begynner så må jeg bare få sagt at det her er ikke den første og eneste Halloween-A-Thon jeg skal lage, neste år skal jeg komme med en ny en og da tenker jeg at det blir noen av de eldste skrekkfilmene som skal anmeldes.

Nå om filmen. Filmen begynner med at en gutt på 6 år ved navn Michael Myers dreper søsteren sin og kjæresten hennes når de sitter barnevakt for han på Halloween mens foreldrene er ute. Det er ingen som forteller oss hvorfor han gjorde det, men vi får da et innblikk i at gutten er mest sannsynlig sinnsyk.
Noen år senere rømmer Michael fra et sykehus og Dr. Sam Loomis (Donald Pleasence som er bl.a. kjent for å ha vært med i "The Great Escape") får i oppgave om å lete etter han igjen før han kan begå nye mord.
Vi blir også kjent med Laurie Strode (Jamie Lee Curtis) som har fått jobb som barnevakt, og skal passe på et par unger på Halloween. Noe som kan bli en katastrofe siden Michael Myers er på rømmen...

Skuespillerne i filmen er veldig flinke fordi det høres ikke ut som om de leser fra et manus. Dr. Sam og Laurie er også to figurer man får sympati for siden de er hovedpersonene i filmen og de som man vet ikke kommer til å dø fordi filmen er litt lik Friday the 13th siden Michael Myers dreper f.eks. ungdom og to som har sex. Men denne filmen kom først bare så du vet det, så man kan si at Friday the 13th er som Halloween fordi filmen handler for det meste om en morder som dreper ungdommer som jobber som noe morderen ikke liker (enten om det er barnevakt eller leirleder etc). Michael Myers er nok den mest interessante figuren av alle siden han er som Jason fordi 1. han snakker aldri, 2. han går sakte og 3. har på seg en maske for å skjule sin virkelige identitet. Masken han har på seg skal ifølge mange være en hvit avstøpning av William Shatner fra Star Trek. Filmens hovedmusikk har også blitt et av de mest kjente horrorfilm soundtrackene noensinne. Du kan sikkert finne musikken på YouTube hvis man søker på "halloween 1978 theme."

Filmen er også skummel, men ikke akkurat verdens skumleste fordi hvis man ser filmen i dag, så kan man nesten vite hva som skal dukke opp og hva som skal skje. Filmen var kanskje veldig skummel for mange da de så den første gang på 70-tallet, men i dag så er den predictable hvis man har sett mange skrekkfilmer. Filmen er ellers underholdene og spennende å se og det er egentlig ikke så mye galt med filmen enn dette, bortsett fra (spoiler alert!) at filmen ender på en cliffhanger (så hvis man vil se hva som skjer videre, så finnes det en "Halloween 2").

Bottom Line: God skrekkfilm, men ikke den man er reddest for å se. Anbefaler deg sterk å se filmen.
Karakter: 8,5/10

2 kommentarer:

  1. Det stemmer ikke helt at Michael dreper både søstern sin og kjæresten. Det stemmer også at det ikke er verdens første slasher film. Denne filmen er en av "de tre store slasher seriene", med FT13th og A nightmare on Elm street.

    Veldig bra film, med ganske skummel stemning. Det stemmer at den ikke er så skummel, men når det er Halloween og man sitter å spiser godteri i mørket, da kan den bli ganske skummel, men etterlater deg med en god følelse.

    SvarSlett
  2. Utrolig artig at du skriver med oransj skrift og grønn overskrift! Det minner meg om fargene på et gresskar med stilk, og setter meg umiddelbart i god Halloween-stemning. Denne filmen likte jeg veldig godt. Jeg så den ikke da den kom, men sammen med Eirik og deg da jeg var blitt godt voksen. Dere lo godt flere ganger, mens jeg satt i stolen og skalv med pute foran ansiktet. Det var lite blod og desto mer spenning, som ofte er tilfellet i en god skrekkfilm (som for eksempel Blair Witch Project). Du imponerer nok en gang med gode analyser og interessante detaljer. Jeg ante ikke at masken kan være basert på William Shatner fra Star Trek, og slike fun-facts krydrer en god anmeldelse. Jeg gleder meg allerede til neste års Halloween-serie, og håper du innen den tid får sett den gamle engelske filmen "The Dead", slik at den kan bli anmeldt. Anbefales! Jeg gir Halloween 9, og Halloween-A-Thon 10.

    SvarSlett