mandag 25. oktober 2010

Halloween-A-Thon del 6: Friday the 13th.


Guest Review med Mikael Stinessen.
Erlend: Du husker sikkert at jeg allerede har snakket om 1'ern, men det finnes flere. Ikke bare 1 oppfølger, men 11 flere filmer i serien. Siden jeg allerede har snakket om den første, så skal ikke jeg snakke om den, men de andre (fra 2-8).

Mikael:
For meg står FT13th serien som den beste film serien noen gang, men den er utrolig to-delt. Og delingen er ved et årstall, nærmere bestemt 1989. Det var det året de faktisk klarte å drepe Jason (Metaforisk) ved å gi ut Friday the 13th VIII. Men 1-7 er noen av de beste Slasher filmene noensinne, av grunner jeg skal komme inn på.

Friday the 13th, 1980:
Jeg så denne filmen første gang i 2008. Før det hadde jeg hørt om Jason i veldig lang tid. Vel, jeg hadde ikke akkurat hørt om ham, men jeg visste historien om gutten som druknet i Camp Crystal Lake, og som kom tilbake med en Hockeymaske og drepte leir-ledere. Og da jeg så filmen skjønte jeg at jeg kom til å måtte se alle filmene i serien. Den originale FT13th har så mange klassiske øyeblikk, og så mye som den kan huskes for. Alt ved den er gjort bra, særlig stemningen og kamera bildene. Eneste tilbakeslag: Vi får aldri sett Jason ordentlig. Istedet for er det moren hans som har drept alle i leiren, noe som faktisk funker mye bedre enn det høres ut som. Hun er en veldig creepy skuespiller, som er den ekleste skumle damen jeg har opplevd i en film, ganske ved siden av damen fra Misery.

Det var denne filmen som satt tonen for resten av serien, og når jeg tenker på FT13th, jeg tenker på denne.
Karakter: 10/10

Friday the 13th part 2:
Erlend: Når det gjelder 2'ern, så var det i denne man endelig fikk se Jason, men uten Hockey-masken. Karakterene fra denne filmen, var ganske lik som de i den første. En heit jente, noen har sex, en person som er usikker (og som man er 100% sikker på skal overleve), så det var ikke mye til forandring på karakterene til hovedpersonene. Med andre ord så var 2'ern veldig lik den første, bortsett fra at det ikke er moren som er morderen, men Jason (og man ser han uten masken han har på seg, som var en sekk). I min mening var filmen så lik den første, at den er like god som den og (kanskje litt bedre fordi Jason er endelig med), men det var kanskje litt dumt at den var for lik.
Karakter: 8/10

Mikael: Denne filmen tok ganske mye fra den første filmen, og gjorde det bedre. Det vil si at den gjorde det perfekte mer enn perfekt. FT13th Part 2 er på 4 plass på listen min over de filmene jeg liker best, og med alle de perfekte grunnene. Man får se Jason for første gang, blant annet. Jeg husker første gang jeg så Jason Voorhees som voksen. Det er sant at karakterene er nesten resirkulert, og mordene er nesten de samme, men filmen er mye skumlere. Scenen jeg husker best fra Flim nr. 1 er siste scene (hvordan kan den ikke være den du husker best?) mens i 2-ern er det hytta til Jason. Første gang jeg så den scenen klarte jeg knapt å holde øynene åpne, men var så skummel, og man tenkte hele tiden at man kom til å skvette. Heldigvis gjorde man ikke det i den filmen. Klimakset i filmen er bedre, og mer gjennomtenkt, selvom den første ganske er litt bedre komposert.
Karakter: 10/10

Friday the 13th part 3.
Erlend: Har du forresten lagt merke til at det ikke er så mange kjente skuespillere i serien? Den mest kjente var Kevin Bacon (som var fra 1'ern og er bl.a. kjent fra filmen "Tremors"). En annen var Crispin Glover (som var med i 4'ern og som er bl.a. kjent som faren til Marty McFly fra "Back to the Future").
Denne filmen er også nesten den samme som forrige film. Ungdommer kommer til en hytte i Crystal Lake, blir drept 1 etter 1, og den siste klarer å drepe Jason. Det som var litt spesielt med denne filmen var at dette var den første Paramont filmen som ble filmet i 3-D, men 3-D effekten var dårlig pga. null 3-D effekt. Det kom også noen MC-bøller med i filmen som var litt kule, og var mye mer underholdene enn ungdommene (en av MC bøllene spilte dørvakt i "Fright Night"). Filmen var ellers grei nok, men den eneste grunnen for å se den var pga. Jason, MC bøllene og måten Jason drepte folka på.
Karakter: 6,5/10

Mikael: Denne filmen går litt ned igjen, men det er fortsatt en meget god film, selv til å være i første halvdel i serien. Det er selvfølgelig litt skuffende at det ikke skjer på en sommerleir, men jeg tok det som en naturlig del av utviklingen i serien, siden det hadde blitt kjedelig hvis hver eneste film skulle være akkurat det samme, at Jason dreper en gjeng ungdommer på en leir. Jeg mener, hvis det har vært 3 massakre på nesten akkurat samme sted ved akkurat samme sjø 3 ganger tidligere, hvorfor skal man sende ungene sine til det igjen? Så det var bra at Jason kom på litt nye jaktmarker. Dette er også den første filmen hvor vi får se Jason med Hockeymasken, hvilken han får av en av ungdommene, Kasey. Masken er nå hans trademark. Denne filmen ender på en veldig ekkel måte, siden man faktisk får se ansiktet til Jason ALTFOR tydlig i et vindu, hvor han faktisk prøver å skremme den uungåelige jenta som overlever. Vi får også en dårlig remake av slutten på 1-ern.

Det er fortsatt en veldig bra film som du burde se.
Karakter: 9,5/10

Friday the 13th part 4:
Erlend:
I denne filmen kom det noe som var bra. En figur man brydde seg om og følte sympati for som het Tommy (som var med i denne, 5'ern og 6'ern). Han hjalp filmen med å være mer underholdene enn 3'ern, men ungdommene er som vanlig de samme. Nothing much to say bortsett fra at Crispin Glover var bra, men det var dumt (i min mening) at han ble drept litt tidlig. Han gjør forresten en scene der han danser som om han er besatt, noe som var veldig morsomt. Ifølge et intervju så danset han egentlig til AC/DC's Back in Black. Jason var og er så klart hovedgrunnen for å se filmen, men jeg føler virkelig at ungdommene burde valgt et annet sted å ha ferie på isteden for Crystal Lake hele tiden.
Karakter: 7,5/10

Mikael: Denne filmen var et hakk opp igjen, men den står ikke helt med det originale konseptet for hver film, siden vi faktisk får en som tør å stå imot Jason, og ikke bare løper fra ham. Tommy Jarvis er en av de få bortsett fra Jason som er med i flere filmer i serien, og den eneste som er med i hele 3 stykker. På dette tidspunktet synes jeg filmene ble litt for lett å lese, og man kunne fra starten av skjønne hvem som kom til å overleve, og nesten i hvilken rekkefølge de som skulle dø kom til å dø i. Og denne filmen skuffer i at drapene ikke lenger er skumle, det er ikke noe spenning i det lenger. 4-ern var ment å være den siste i serien, og i flere år var den det, men noen år senere kom det enda en ny. Uansett, en veldig bra film.
Karakter:10/10

Friday the 13th 5 (ikke lenger part).
Erlend: Filmens plott er annerledes, men figurene er ellers like. Denne gangen handlet det om mental-syke ungdommer som var på en leir der de skulle bli behandlet bra for å kunne komme tilbake på skinner igjen. Kills'ene i denne filmen var bra, men (spoiler-alert!) det var ikke Jason som drepte de, men en copycat killer som drepte ungdommene fordi en av ungdommene drepte sønnen hans. Filmen var grei nok, men var litt skuffende.
Karakter: 5/10

Mikael:
Denne filmen trengte egentlig ikke å bli laget. Men skal man tenke sånn, er det mange av filmene som ikke trengte å bli laget. Jeg er glad for at de fortsette etter 4-ern, men det er mest fordi at da fikk jeg se 6-ern og 7-ern, som er gode filmer. Denne er bare skuffende, og minner ganske mye om en psykologisk thriller. Tenker jeg på den som det kan den være god, og den har en god avlsluttning, og faktisk et gjennomtenkt plott. Så det eneste de måtte gjøre, var å kalle den noe annet enn Friday the 13th, og ta en legende om en annen serie morder i det området, så hadde filmen blitt mye bedre.
Karakter: 5/1o

Friday the 13th 6:
Erlend: Dette må jeg få sagt var den filmen i serien jeg likte best. Hvorfor? Morsomme og gode kills, visse karakterer man brydde seg om (en av dem Tommy), men sheriffen var en drittsekk. Det eneste ved Tommy som var teit var at han var nesten som Charley Brewster (Fright Night) når han prøvde å overbevise at Jason var kommet tilbake fra de døde. Begynnelsen på filmen var bra og spennende (og parodierte James Bond når Jason hadde tatt på seg masken). Filmen var ikke skummel akkurat, men underholdene og en smule spennende fordi man var usikker på om Tommy kom til å overleve eller ikke.
Karakter: 9/10

Mikael: Enda en gang et hakk opp fra forrige film. Denne gir tilbake elementet ved FT13th som vi liker så godt. Jason i villmarken mot ungdom ved en sommerleir. Men det som ødelegger filmen er Sheriffen, og de spektakulære mordene Jason må begå. I de andre filmene var det nok at han stakk en manchete gjennom dem og la dem i et badekar, men tar han det mye lenger. Det er fortsatt en god film, og mye bedre enn 5-ern, men klimakset er litt for åpenbart og egentlig ikke skummelt i det hele tatt.
Karakter: 9/10

Friday the 13th 7:
Erlend: Denne filmen har praktisk talt samme plott som mange av de forrige FT13th filmene, ungdom drar til Crystal Lake, fester, har sex, blir drept 1 etter 1. Same Old Shit. Jeg syntes på dette punktet at hvis de ikke skjerpet seg med plottet og sted, så kom jeg ikke til å se en FT13th film igjen. Filmen er ikke dårlig hvis du lurer på det, men er litt predictable. Det eneste som er bra med filmen er hovedpersonen som er en jente med telepatiske evner, Jason (så klart), begynnelsen som var litt kul og slutten fordi her får Jason virkelig mye dritt på seg. Han blir elektrisitert, får en sofa og et tak på seg og blir brent som bare det (kuleste slutt i serien).
Karakter: 7/10

Mikael: Denne filmen starter på en veldig nostalgisk måte hvis man likte de første filmene, noe som jeg gjorde. Vi får en veldig spennende og mystisk stemme som forklarer historien til Jason og Crystal lake, og vi får se flere mord og mange nøkkel-øyeblikk. Filmen i seg selv skuffer på grunn av det faktum at det tar opp telepati. Det er da vi skjønner at det med Jason aldri kunne skjedd i virkeligheten. Jeg mener, det som gjorde de 4 første filmene så gode var at det var elementer som faktisk kunne skjedd, så det gjorde deg redd for at det skulle skje med deg. Det ødela 6-ern også, siden Jason kom tilbake fra de døde. Men jeg liker veldig godt denne filmen, den får meg til å huske på de første filmene og hvorfor jeg likte dem, og den har noen spennende karakterer.
Karakter: 10/10

Friday the 13th 8:
Erlend: Dette var den siste filmen i serien jeg så fordi jeg har ikke de siste FT13th filmene (9, 10, Freddy VS Jason og re-maken). For en gang skyld forandret de sted og filmen tok først plass på et skip, og så Manhattan (New York, USA). Det som er hovedproblemet med filmen er at karakterene er kjipe (ikke interessante i det hele tatt + at den voksne mannen var som sheriffen fra 6-ern bare verre), med untak av Jason som er grunnen for å i det hele tatt se filmen og filmen er verken skummel, spennende eller underholdene. Filmen i min mening hadde ikke hjerte og var altfor predictable. Denne filmen anbefaler jeg deg ikke å se.
Karakter: 4/10

Dette var alle FT13th filmene jeg har sett og min mening er serien bra, men noen av filmene var predictable, ikke helt skumle, var noen ganger underholdene, noen ganger ikke spennende og karakterene var helt lik de første bortsett fra Tommy og Jason (Jason var den kuleste i serien). I min mening er den første, andre og sjette filmen de beste i serien.
Min gjennomsnittskarakter for serien: ca. 7/10

Mikael: Man trenger ikke være noe geni for å skjønne at denne filmen burde ikke sees hvis man kan unngå det, og jeg så denne filmen bare av ren nysgjerrighet. Jeg blåser i hva som skjedde i 4-ern nå, dette er den første filmen hvor de faktisk klarte å drepe Jason, ved å ta ham med til New York. Det er ille nok, men det verste av alt: vi får aldri en forklaring på hvordan han kom seg tilbake til Camp Crystal Lake. Hvis jeg hadde kjørt bilen min, og en 2,5 meter høy mann med deformert kropp som hadde vært død i 30 år og luktet råte hadde stått i gaten i New York og haiket, hadde ikke jeg kjørt ham ut til Crystal Lake.
Karakter: 4/10

Friday the 13th 9
Mikael: Ok, dette er når serien begynner å bli virkelig ille. Før jeg sier noe mer om den må jeg spørre hva det første du tenker på når du tenker FT13th er. Er det Jason som går med lange skritt gjennom skogen med hockeymaske og manchete og jager en skrikende jente som flykter fra en sommerleir skole hvor alle vennene hennes er døde, eller en halv feit svart person som går rundt som en zombie rundt Crystal lake og dreper folk i telt og ungdommer som er på overnatting? Dette er plottet i FT13th 9. En afro-Amerikansk lege spiser hjertet til Jason (Ikke spør hvorfor) etter at Jason har blitt bombet i 1000 biter. Det mest skuffende er at filmen faktisk starter okei, med at Jason jager etter et enkelt mål, en kvinne som viser seg å være spesial utdannet. Forferdelig film, ikke se den med mindre det står om livet.
Karakter: 1/10

Jason X
Mikael: De siste filmene har vært ille, men hva er det som er nærmest FT13th plottet? Er det en halvfeit sort person som går rundt ved Crystal lake og dreper folk i telt, eller er det (Spenn deg fast) Jason som flyr rundt i rommet 400 år frem i fremtiden fordi de har klart å få sjelen hans fra helvete og inn i en annen persons kropp? Dette kan knapt nok karaktiriseres som en film i det hele tatt, og hvordan skal man kunne lage en Skrekkfilm om til en Science fiction film? Og hvis man gjør det, kunne man ikke lage en god i det minste? Jeg er overrasket over at jeg i det hele tatt klarte å sitte gjennom hele filmen og se den, jeg antar at jeg var så sjokkert over hvor dårlig den var at jeg ikke kunne gjøre noe annet.
Karakter:0/10

Det var de 10 orignale FT13th filmene i all sin prakt og dritt. Noen var mesterverk, noen burde bli slettet fra Paramounths arkiver. Men la oss nå et øyeblikk snakke om trailere. For det finnes en annen Film som bærer navnet Friday the 13th. En "remake" fra 2009. Jeg kan knapt kalle det en remake. Men gjett hva. Traileren slår den originale traileren. What the fuck? Når jeg ser 2009 trailer får jeg mye mer lyst til å se den enn 1980 filmen. Vi får en skummel stemme, som er moren til Jason, som forteller en berømt linje fra slutten på 1-ern

Link til trailer for 2009 versjonen
Link til den originale filmen (Også en veldig god trailer, men 2009 versjonen slår den faktisk)

13 Februar 2009 var den datoen de bestemte for å grave opp liket til Jason, og spytte på ham. I et helt nytt konsept ser vi at en gjeng VOKSNE PERSONER drar til Camp Crystal lake for å lete etter søstern til en av dem. Det stemmer, det er slutt på ungdom. Denne filmen legger vekt på oppveksten til hovedskurken, noe jeg vanligvis synes er et meget bra move, bare se på A Nightmare on Elm str 5, men her failet de komplett. Ikke se på denne filmen som en del av Friday the 13th serien, ikke se på det som en film i det hele tatt. Denne tingen er bare en samling av dårlig plott, utroskap med det originale plottet, for det meste dårlig skuespill, med unntak av den asiatiske (Ehem, Asiat i en FT13th film) personen, men han dør altfor tidlig og brutalsk og stereotypisk i filmen. Filmen er skummel, den skal ha det, men den viser Jason som et dyr som hadde en dårlig oppvektst og ble mishandlet, noe som ikke stemte i det hele tatt. Hva er det med at Jason var en legende om en gutt som druknet fordi 2 leirledere hadde sex med hverandre? Og de nevner ikke engang Jason i filmen før han er rett opp i ansiktene deres. Selv om du blir bundet fast i en stol og får valget mellom å få fingrene dine kuttet av, helt syre i ansiktet, innvollene revet opp for så å bli druknet eller å se denne filmen, velg det førstnevnte.
Karakter: 0/10

Det var alle filmene i Friday the 13th serien som har vært. Jeg vil si at hele serien gikk ALLLTFOR langt, og skulle endet etter 7-ern, og den kunne godt endt etter 4-ern også, hvilket var det de hadde planlagt.
Karakter for hele serien: 8,5/10 (De 2 første filmene har så mye å si)

Men...
De planla å lage enda en film i Friday the 13th serien, skjønt det ikke er noe serie lenger på dette tidspunktet. Filmen skulle være en oppfølger til 2009 versjonen, men gjett hva: Filmen ble stoppet i produksjon etter at den første den fikk helt elendige kritikker. Så, jeg tar det som en liten personlig seier. Hvis de noengang kommer med enda en film om Jason nå kan jeg si til deg med en gang: Ikke gå og se den.

1 kommentar:

  1. Nok en super anmeldelse fra radarparet! Denne gangen har dere krydret med så mange "funny facts" og egne vurderinger at jeg vet ikke hvor jeg burde begynne å kommentere. Jeg tror jeg nøyer meg med å si at det var herlig lesestoff, alt sammen. Jeg syns forresten det er interessant å se at dere kan være ganske uenige om karakteren iblant, selv om dere vurderer mange av filmene likt også. Disse forskjellene, som dere begrunner, gjør at jeg syns dere får til en god diskusjon, uten å angripe hverandre for å ta feil, og lignende. Bra! Jeg lærer mye av å lese det dere skriver, så lykke til med filmanmeldelsene deres i fortsettelsen! Lurer på hva som kommer på bloggen på selve Halloween.

    SvarSlett